Batterijproblemen kosten jobs bij Audi Brussel

De productie van de E-tron stelt Audi Brussel voor uitdagingen. ©Tim Dirven

De aanvoer van batterijen naar de autofabriek in Vorst stokt opnieuw. 145 interim-krachten verliezen hun contract.

Een nieuwe tegenslag voor Audi Brussel. De directie wil de contracten van 145 interim-medewerkers beëindigen en enkele dagen van economische werkloosheid invoeren. Dat heeft de directie aan de vakbonden laten weten. 

De maatregel is het gevolg van het terugschroeven van de productie. Audi Brussel wil in het eerste trimester 4.100 à 5.700 voertuigen minder bouwen dan verwacht. Daardoor vallen 16 werkdagen weg.

77.000
elektrische wagens
Audi Brussel wilde dit jaar 77.000 elektrische wagens bouwen.

Audi Brussel, dat een kleine 3.000 mensen tewerkstelt, wilde dit jaar 77.000 elektrische wagens bouwen. Het blijft afwachten hoe de productie na het eerste trimester evolueert. Het aantal beëindigde interim-contracten kan oplopen tot 250. 

Batterijen

Volgens de vakbonden bestaan twee redenen voor de gedaalde productie. Enerzijds stokt de aanvoer van batterijcellen van de Koreaanse toeleverancier LG Chem opnieuw. De cellen maken deel uit van de batterijmodules die de Brusselse arbeiders in de elektrische modellen E-tron en E-tron Sportsback inbouwen.

Door de enorme nood aan batterijen voor elektrische auto's kan de Koreaanse producent LG Chem de vraag onvoldoende volgen. Zo besliste het bedrijf de leveringen aan het Volkswagen-concern te verminderen. Daardoor moet de Duitse groep de producten zuinig verdelen tussen de elektrische modellen van Volkswagen, de nieuwe Porsche Taycan en de Brusselse Audi E-tron. 

Anderzijds zou de verkoop van het 'Einstiegsmodell' (instapmodel) van de E-tron tegenvallen. Dat model raakt 100 kilometer minder ver dan de 'echte' E-tron, die wel de verhoopte verkoopvolumes haalt.

Audi wil daarom in Brussel minder instapmodellen en meer echte E-trons bouwen. Maar in tegenstelling tot het instapmodel, dat batterijcellen van Samsung gebruikt, werkt de echte E-tron met producten van LG Chem. De lastige aanvoer van dat bedrijf treft de fabriek zo dubbel. 

Moeilijke opstart

Kort voordien meldden Duitse media dat LG te weinig accu's uit zijn fabriek in Polen naar Brussel stuurt. Eerder kreeg Audi het aan de stok met zijn cruciale toeleverancier omdat LG plots 10 procent meer geld vroeg voor zijn batterijen.

De opstart van de E-tron, het absolute paradepaardje van de Beierse autobouwer, kende een erg moeilijke opstart. Zo moest Audi de leveringsstart in 2018 uitstellen door een softwarebug. De moeilijke lancering kostte naar verluidt ook de kop van Patrick Danau, de Gentse ingenieur die de fabriek jarenlang had geleid. Danau werd vorig jaar opgevolgd door de Duitser Volker Germann.  

Complex

Audi Brussel reageert voorzichtig op de teruggeschroefde productie. 'Voor de bouw van de E-tron en de E-tron Sportsback werken wij samen met meer dan 300 leveranciers', zegt woordvoerder Peter D'Hoore. 'Zo'n samenwerking is complex en kan leiden tot onverwachte situaties. Dat heeft ons ertoe aangezet de productie aan te passen.'

Audi is trouwens niet het enige autobedrijf dat worstelt met de aanvoer van batterijen. Het Duitse tijdschrift Manager Magazin meldde deze week dat concurrent Mercedes de productiedoelen voor zijn eerste elektrische auto EQC door een gebrek aan batterijcellen van LG Chem heeft gehalveerd tot 30.000. Een woordvoerder van Mercedes-moeder Daimler ontkende dat bericht vrijdag.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud