Advertentie
Advertentie

Bekaert wil scoren met nieuwe coating voor banden

©Diego Franssens

Ingenieur Guy Buytaert van Bekaert ontwikkelde een coating die autobanden groener maakt en een langere levensduur geeft. De bandenfabrikanten zijn enthousiast. Als de technologie doorbreekt, kan ze het bedrijf een nieuwe boost geven.

Bekaert is bij velen synoniem voor afrasteringsdraad, ook al wordt die enkel buiten Europa gecommercialiseerd. Maar dat beeld klopt lang niet meer. De afgelopen decennia is de multinational uit Zwevegem uitgegroeid tot een duizendpoot in staaldraadtechnologie en coatings, vooral voor de autosector (40%) en de bouwsector (22%). In de bouw is het West-Vlaamse bedrijf wereldberoemd om zijn Dramix-staalvezel, stalen stokjes van 5 centimeter lang die aan beton worden toegevoegd, de buigtreksterkte met 32 procent verhogen, beton scheurbestendiger maken en een alternatief bieden voor de klassieke bewapening met stalen staven of netten.

Met zijn nieuwste uitvinding, een speciale coating voor staalkoord in autobanden, hoopt Bekaert in de autosector op eenzelfde disruptieve impact als met Dramix, ook al blijft het bedrijf ‘conservatief voorzichtig’, zeker als de vraag wordt gesteld wat dat financieel kan betekenen.

Guy Buytaert en zijn Chinese collega Yiwen Luo ontwikkelden een coating die het kobaltgehalte in autobanden met 80 procent vermindert. Tegelijk verbetert de nieuwe deklaag de hechting tussen het rubber en de staalkoord die onder het bandoppervlak de band versterkt. Kobalt zit al in banden sinds Michelin na de Tweede Wereldoorlog de radiaalband uitvond. Het wordt gebruikt om de hechting van rubber en staalkoord te bevorderen.

©Diego Franssens

Buytaert: ‘De innovatie kwam er op vraag van de industrie. De bandenproducenten staan onder druk om duurzamer en groener te werken. Ze waren al een tijd op zoek naar een manier om hun kobaltgebruik te verminderen. Ze kwamen terecht bij Bekaert, dat nu een op de drie autobanden wereldwijd van staalkoord voorziet. Na jaren onderzoek zijn we erin geslaagd de flinterdunne coating van koper en zink op de staalkoord - messing - te vervangen door een driedelige legering waarin ook kobalt is verweven.’ Bekaert patenteerde zijn uitvinding als Tawi, ‘Ternary Alloy on Wire’. Ternary betekent ternair of drie en slaat op de drie coatingonderdelen zink, koper en kobalt.

Buytaert: ‘Voor de bandenproducenten betekent dat een wereld van verschil. Ze hebben in de productie van hun rubbermengsels geen kobalt meer nodig. Dat levert hun samen een kostenbesparing op van 120 miljoen euro per jaar. Een personenautoband van 10 kilogram bevat ongeveer 1 kilogram staal en 1 gram kobalt. Met de coating verminderen wij het kobaltverbruik tot enkele milligram.’

Innovatief? De totaal nieuwe coating voor staalkoord maakt autobanden groener en geeft ze een langere levensduur.

Revolutionair? Voor het eerst heeft de bandenindustrie geen kobalt meer nodig in haar rubbermengsels.

Strategisch? Bekaert hoopt dat de uitvinding even disruptief wordt als haar Dramix-staalvezel voor de bouw of haar zaagdraad voor zonnepanelen.

Volwassen? Bekaert heeft 400 voltijdse researchers in dienst in Deerlijk en Jiangyin en investeert jaarlijks 60 miljoen euro in onderzoek.

De nieuwe ‘Bekaert-coating heeft ook tot gevolg dat een band 10 tot 20 procent langer meegaat, afhankelijk van het bandentype, blijkt uit tests. ‘Vooral voor de truckindustrie is dat belangrijk’, zegt Buytaert. Als bijkomend effect leidt de nieuwe coating ook tot een verlaging van de rolweerstand van de band. Buytaert: ‘Dat was geen doel op zich, maar op laboschaal zien we dat de band minder energie verliest. Dat heeft zijn invloed op de rolweerstand en betekent automatisch minder brandstofverbruik en minder CO2-emissie. Het gaat om enkele procenten, maar bandenproducenten vinden dat mooi meegenomen. Ongeveer 30 procent van het brandstofverbruik van een voertuig wordt beïnvloed door de banden. Dat is substantieel, vandaar de uitgesproken interesse van de markt voor innovaties in dat domein.’

Vandaag testen 20 bandenproducenten, waaronder de grote vijf (Pirelli, Goodyear, Continental, Bridgestone, Michelin) en Chinese, Indiase en andere Aziatische klanten de nieuwe Tawi-band. De meeste in labo-omgeving, een zestal op de baan. ‘We zitten in de precommerciële fase’, zegt Buytaert. ‘We verwachten pas over een jaar of twee een echte commercialisatie met grote volumes.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud