Advertentie

'Bevoorrading chips blijft volatiel'

©BELGA

Hoewel de halfjaarcijfers florissant zijn, blijven de duurdere grondstoffen, maar vooral het tekort aan chips, de autobouwers wereldwijd parten spelen. ‘De bevoorrading blijft erg volatiel’, klinkt het bij Audi Brussel.

Bij Audi Brussel en Volvo Cars Gent genieten de werknemers nog van hun jaarlijkse vakantie. Maar nu al wordt er met een zekere angst naar de heropstart van de productie gekeken. Bij Volvo Cars kan men voorlopig nog geen uitsluitsel geven over de problemen met de chipleveringen. Bij Audi Brussel rekent men op een normale opstart van de productielijn binnen drie weken. ‘Maar de bevoorrading van chips blijft erg volatiel’, zegt woordvoerder Peter D’Hoore. ‘De evolutie volgen we dagelijks op. Het valt niet uit te sluiten dat we in het derde kwartaal de productie af en toe moeten aanpassen.’

Dat is ook de teneur die autobouwers als BMW en Stellantis in hun toelichting van de halfjaarcijfers laten horen. ‘De tweede jaarhelft zou volatieler kunnen zijn als gevolg van verschillende risico's, zoals prijsstijgingen voor grondstoffen en de toelevering van chips’, zegt BMW- topman Oliver Zipse.

Voorzichtige prognoses

En dat blijft niet zonder gevolgen voor de marges. De Munchense autofabrikant rekent voor het hele jaar op een winstmarge van 9 procent, terwijl die in de eerste jaarhelft nog uitkwam op 13 procent. ‘Voor deze voorspelling gaan we er wel van uit dat de coronapandemie en de chiptekorten niet significant erger worden, en dat de prijzen van grondstoffen stabiel blijven’, benadrukt financieel topman Nicolas Peter. Bij de andere Duitse autobouwers klonk eerder ook al dezelfde teneur. Zo verlaagde Daimler de verkoopverwachtingen en voorspelde Audi productieverliezen.

Ook de Frans-Italiaanse combinatie Stellantis, de fusiegroep van FiatChrysler, PSA (Citröen-Peugeot) en Opel, houdt die slag om de arm bij de jaarprognose. Al is die een pak positiever dan bij BMW. Stellantis rekent voor het hele jaar op een winstmarge van 10 procent, terwijl eerder de vork van 5,5 tot 7,5 procent werd vooropgesteld. Dat is grotendeels te danken aan de Amerikaanse merken (Jeep en RAM), waar de marge uitkwam op 16,1% voor de eerste zes maanden. Maar die 10 procent ligt lager dan de 11,4 procent marge die in de eerste jaarhelft werd gerealiseerd.

Kostenbesparingen

Stellantis schat dat door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders dit jaar 1,4 miljoen voertuigen minder zullen gebouwd worden. ‘We verwachten een mogelijke verbetering tegen het jaareinde', zegt financieel directeur Richard Palmer.  Daarbij komt nog de grondstoffenfactuur, die dit jaar tot 1,4 miljard euro extra kosten zal leiden.

Stellantis heeft in tegenstelling tot BMW wel het geluk dat de fusiegroep nog synergievoordelen kan realiseren. Het ging om 1,3 miljard euro in de eerste zes maanden. Ook het feit dat de luxe-autobouwer Maserati opnieuw zwarte cijfers schrijft, heeft Stellantis geholpen om de marge te verbeteren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud