Bijna kwart nieuwe bedrijfswagens heeft een stekker

Het aanbod stekkerauto's groeit snel. Niet alleen met budgetmodellen, maar ook met vlaggenschepen, zoals deze Mercedes-Benz EQS, die donderdag gelanceerd werd.

Plug-inhybrides en elektrische auto’s worden in sneltempo gemeengoed op de Belgische wegen. Bijna een kwart (22,9 procent) van de nieuwe bedrijfswagens heeft een stekker.

De combinatie van een gunstig fiscaal regime, een groeiend modellenaanbod en aankomende strengere uitstooteisen van overheden maken dat de Belgische bedrijfswagen in hoog tempo vergroent. Uit cijfers van de autosectorfederatie Febiac blijkt dat het marktaandeel van stekkerauto's (plug-inhybrides en volledig elektrische auto's) onder de nieuw ingeschreven bedrijfswagens in een jaar verdubbeld is van 11 naar 23 procent.

De essentie

  • De stekkerauto rukt op onder de bedrijfswagens.
  • Bij particulieren groeit het enthousiasme ook, maar veel minder.
  • Plug-inhybrides zijn nog altijd populairder dan volledig elektrische auto's.

Discipline

Het oprukken van de stekkerauto's onder de bedrijfswagens is belangrijk omdat bedrijfswagens inmiddels goed zijn voor meer dan de helft (53 procent) van de autoverkoop in ons land. Het gaat voor twee derde om plug-inhybrides: auto's die zowel over een batterij met elektromotor beschikken als over een klassieke verbrandingsmotor. Het resterende derde komt voor rekening van de auto's met alleen een elektrische aandrijving.

Het groene karakter en de bijkomende fiscale voordelen van plug-inhybrides liggen onder vuur omdat de milieuvriendelijkheid van de auto afhankelijk is van de discipline waarmee de chauffeur de batterij oplaadt. Als er weinig tot niet elektrisch gereden wordt, is een plug-inhybride door zijn hogere gewicht minder zuinig en schoon dan een klassieke benzine- of dieselvariant.

Bedrijven en leasingmaatschappijen kunnen het elektrisch rijden en opladen ook stimuleren door een benzine- of dieselrantsoen per maand op te leggen.
Michel Martens
Hoofd studiedienst autosectorfederatie Febiac

Autoproducenten proberen die discipline er wel in te krijgen. Zo schakelen hybride BMW's automatisch over op de elektromotor zodra ze de centra van zeven Belgische steden binnenrijden. 'En bedrijven kunnen het elektrisch rijden en opladen ook stimuleren door een benzine- of dieselrantsoen', zegt Michel Martens, hoofd van de studiedienst van Febiac.

Hybrides worden vooral gezien als een overgangstechnologie op weg naar volledig elektrische auto's. 'Je ziet ook dat mensen die eenmaal hybride of elektrisch hebben gereden, niet meer terugkeren naar een stekkerloze auto', zegt de woordvoerder van BMW Belux, Jeroen Lissens.

Particulieren aarzelen nog

De populariteit in de leasemarkt staat in schril contrast met de markt voor particulieren. Daar lag het marktaandeel van stekkerauto's in het eerste kwartaal op 3,5 procent. Weliswaar twee keer zo hoog als vorig jaar, maar nog altijd onder 5 procent, een grens die beschouwd wordt als het punt dat een technologie gemeengoed wordt.

Mensen die eenmaal hybride of elektrisch hebben gereden, keren niet meer terug naar een stekkerloze auto.
Jeroen Lissens
Woordvoerder BMW Belux

Plug-inhybrides en volledig elektrische auto’s hebben nog altijd een aanzienlijk hogere aanschafprijs dan hetzelfde model met benzine- of dieselmotor. Dat schrikt veel particulieren af. In de professionele markt wordt vooral rekening gehouden met de totale kosten over de gebruiksduur waaronder de restwaarde en eventueel lagere kilometerkosten. Dat blijkt ook uit de lijst van populairste plug-inhybrides op de bedrijfswagenmarkt.

SUV's

Bij BMW is een derde van de totale verkoop een plug-inhybride of volledig elektrische auto. Bij populaire modellen als de SUV X5 gaan vooral hybrides de deur uit. Bij Mercedes-Benz klinkt hetzelfde geluid: de terreinwagens GLC en GLE worden vooral als dieselhybride verkocht. Audi loopt stekkergewijs nog iets achter op de twee Duitse rivalen, met een aandeel van 21 procent voor stekkerauto’s in de verkoop. Importeur D’Ieteren mikt eind dit jaar op 30 procent te zitten.

De elektrificatie van het bedrijfswagenpark past in de steeds strengere uitstootnormen die automakers door overheden krijgen opgelegd. Zo moet de gemiddelde CO2-uitstoot van producenten in Europa dit jaar onder 95 gram per kilometer liggen. Voors werkt de federale regering aan nieuwe fiscale uitstootregels voor bedrijfswagens.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud