BMW | Batterijbonanza

©REUTERS

Wie een beetje zijn best doet, kan tegenwoordig elke dag wel een nieuwtje over elektrische wagens en de bijbehorende batterijen opduikelen. Zo ook gisteren. BMW kondigde trots aan in zijn thuisbasis Beieren een batterijcentrum ter waarde van 200 miljoen euro te openen.

Het nieuws kwam er een week nadat Volkswagen had bekendgemaakt 34 miljard euro te pompen in de ‘auto van de toekomst’ (elektrisch en zelfrijdend) en Toyota-topman Takeshi Uchiyamada had verklaard dat elektrische wagens niet rijp zijn voor massaproductie.

Wat is dan het belang van het BMW-deeltje van de batterijbonanza? Is een investering van 200 miljoen euro waardevol of poogt de Rekenmeester gewoon makkelijk krantenkolommen te vullen?

Het interessante aan de BMW-investering is de aard. In 2019 wil de Beierse autogroep een ‘competentiecentrum’ openen rond de batterijcel, het hart van de batterij. Dat betekent niet dat BMW batterijcellen gaat produceren. Maar het wil ‘leveranciers van batterijcellen in staat stellen om cellen op maat van BMW te maken’.

200 miljoen
BMW pompt 200 miljoen euro in een centrum dat de batterijcel-op-maat moet afleveren.

De batterijcel met BMWvingerafdruk kan van nut zijn voor de drie fabrieken die instaan voor de batterijsamenstelling in de groep: in Dingolfing (Duitsland), Spartanburg (Verenigde Staten) en Shenyang (China).

Investeringen in die fabrieken zijn ook deel van de batterijbonanza. Het is dus absoluut te kort door te bocht te zeggen dat 200 miljoen euro peanuts is in vergelijking met de opgetelde 34 miljard van Volkswagen.

De Duitse autobouwers wapenen zich zo wel stukje bij beetje voor de strijd met de excentrieke Amerikaanse uitdager Tesla. Het is moeilijk uit te maken wat de stand is. BMW produceerde in 2016 62.000 ‘met elektriciteit aangedreven voertuigen’, zowel volledig elektrische als hybride wagens. Tesla, waarvan Model S, X en 3 puur elektrisch zijn, leverde 76.000 voertuigen af in 2016.

Voor 2017 staat de teller bij BMW tussen januari en eind oktober op 78.096 voertuigen, met als doel om de 100.000 nog voor het einde van dit jaar te bereiken. Bij Tesla staat het aantal afgeleverde voertuigen na drie kwartalen (tot eind september) op 76.462.

De grote vraag zal zijn wie op grote schaal de batterij ingepland krijgt. Tesla spartelt met Model 3, de auto voor de massa, waarvan het er in kwartaal drie amper 260 maakte. BMW is gewend jaarlijks ongeveer 2 miljoen auto’s te produceren. De Duitse autobouwer heeft al drie batterijfabrieken en binnenkort dus de batterijcel-op-maat. De machine komt op gang.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud