BMW houdt Chinese dealers te vriend met forse ‘subsidie'

Een fabriek van de Chinese joint venture BMW Brilliance Automotive in Tiexi in de provincie Liaoning ©Bloomberg

BMW gaat zijn Chinese dealers 5,1 miljard yuan (690 miljoen euro) betalen om ze te helpen overleven. De autoverkopers krijgen onrealistische verkoopdoelen opgelegd en kampen met een bikkelharde concurrentie.

Het is ongezien dat een Westerse autobouwer zo’n groot bedrag uitkeert aan zijn Chinese dealers. Die mogen de 5,1 miljard yuan in februari verwachten. Het geld moet helpen om hun verliezen te verzachten.

Het Duitse luxewagenmerk beschikt in China, ’s werelds grootste automarkt, over een netwerk van meer dan 440 BMW-verkooppunten en 100 Mini-dealers. In de eerste elf maanden verkochten zij samen 415.000 wagens. Maar op die auto’s verdienen ze nauwelijks iets.

Autodealers krijgen in China bijzonder veeleisende verkoopdoelen opgelegd. Constructeurs bepalen niet alleen hoeveel auto’s ze moeten verkopen, maar ook van welke types. Als de dealers de doelstellingen halen, betalen de Westerse constructeurs hen op het einde van het jaar forse premies. Die maken doorgaans meer dan de helft van hun jaarwinst uit.

De doelstellingen zijn echter onrealistisch, zodat veel dealers de bonussen mislopen. Omdat de distributeurs overspoeld worden met auto’s die ze nauwelijks kwijtraken, waren ze gestopt met het bestellen van nieuwe BMW’s. De Duitse bouwer moest dus reageren.

De toestand van de dealers wordt door twee zaken nog verergerd. Allereerst door de meedogenloze concurrentie, zowel van Chinese als van buitenlandse merken. Vrijwel alle constructeurs hebben zich op de Chinese automarkt gestort, hebben er dealernetwerken uitgebouwd of in het land fabrieken neergepoot die aan de lopende band auto’s produceren.

Een tweede probleem is dat meer en meer lokale overheden een rem zetten op de autoverkoop, om zo het fileprobleem en de luchtvervuiling enigszins in te tomen. Na Shanghai, Peking en Guanzhou voerde eind vorig jaar ook Shenzhen autoverkoopquota in.

Door zijn dealers nu tegemoet te komen met een flinke ‘subsidie’ zorgt BMW voor een precedent in de sector. Vermoedelijk zullen andere constructeurs volgen. Bij Toyota dreigt bijvoorbeeld tot 10 procent van de garages er het bijltje bij neer te leggen omdat ze geen geld weten te verdienen met de verkoop. Overigens is de Chinese vereniging van autodealers nog met BMW  aan het onderhandelen over de verkoopdoelen voor dit jaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud