BMW nog steeds in overdrive

De BMW-showroom in het Olympisch park in Stratford, Londen - foto: Chris Ratcliffe

BMW heeft zijn op een na beste kwartaal achter de rug en liet de analisten een poepje ruiken. Geen verrassing dus dat de luxeautobouwer uit Beieren zijn winst- en omzetverwachtingen voor het volledig jaar behoudt, ondanks een steeds uitdagendere Europese automarkt.

De omzet van BMW Group, die ook merken als Rolls-Royce en Mini in portefeuille heeft, steeg het tweede kwartaal met 7,3 procent tot 19,2 miljard euro. De operationele winst of EBIT zakte niettemin met 19 procent tot 2,27 miljard. Dat levert nog altijd een riante winstmarge op van 11,8 procent en ligt boven de consensus van 2,16 miljard van de markt. Het nettoresultaat bedroeg 1,28 miljard (-28%).

BMW noemt verschillende oorzaken voor de lagere kwartaalwinst - niettemin nog steeds de op een na hoogste in de geschiedenis van de onderneming: hogere personeelskosten, meer investeringen in de ontwikkeling van nieuwe technologieën, fellere concurrentie in de sector. En natuurlijk het feit dat het tweede kwartaal van vorig jaar erg goed was, ook door een uitzonderlijke winst.

Hoewel de Europese automarkt steeds verder krimpt, houdt BMW vast aan zijn doelstellingen voor het hele jaar, uiteraard gesterkt door de goede kwartaal- en halfjaarcijfers. 'We streven ernaar om het in 2012 zowel inzake volumes als inzake groepswinst voor belastingen beter te doen als vorig jaar', aldus Norbert Reithofer, voorzitter van het directiecomité van BMW.

Over de eerste zes maanden van dit jaar verkocht BMW iets meer dan 900.000 wagens (+8,1%) en ruim 64.000 motors (+0,5%). Het aantal werknemers nam toe met 5,2 procent tot meer dan 102.000. De omzet ging 10,5 procent hoger tot 37,5 miljard euro, de nettowinst daalde met 10 procent tot 2,63 miljard euro. BMW telt 25 fabrieken in 14 landen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud