Advertentie

BMW opent de aanval op de Porsche 911

©rv

BMW blaast zijn 8-reeks nieuw leven in met een sportwagen die een rechtstreekse aanval op de iconische Porsche 911 is.

Hoewel het in Italië getoonde studiemodel niet wezenlijk meer zal afwijken van de 8-reeks zoals die in de loop van volgend jaar bij de dealers zal verschijnen, wil BMW  nog niets zeggen over de prijs, de prestaties of het aantal exemplaren dat het ervan denkt te kunnen verkopen. Analisten houden rekening met een ‘instapprijs’ van ongeveer 120.000 euro.

©rv
©rv
©rv
©rv
©rv
©rv

Het nieuwe model geldt als opvolger voor de 8-reeks die BMW al eens tussen 1989 en 1999 produceerde. Hoewel liefhebbers er nog steeds voor in katzwijm vallen, was de luxe sportwagen toen nooit een groot succes. In de tien jaar dat de auto gemaakt werd, verkocht BMW er in totaal niet meer dan 30.000.

De nieuwe 8-reeks is een directe rivaal voor de Porsche 911. Dat iconische model, waarvan eerder deze maand het miljoenste exemplaar geproduceerd werd, geldt als referentie in de auto-industrie voor sportwagens. Niet alleen is het model al decennia in productie, ook de prestaties op de weg en het circuit gelden nog altijd als maatstaf voor de concurrentie. Maar vooral commercieel is de 911 een doorslaand succes. Porsche verkocht er vorig jaar wereldwijd meer dan 32.000 van, waarmee het andere sportwagenbouwers als Aston Martin, Ferrari en Lamborghini mijlenver achter zich laat.

De belangrijkste concurrent van de 8-reeks zal volgens BMW de iconische Porsche 911 zijn. ©Bloomberg

De andere Duitse premiummerken, BMW en Mercedes-Benz , hadden lang geen antwoord op het succes van Volkswagen-dochter Porsche . De eerste rivaal van formaat diende zich drie jaar geleden aan. Toen lanceerde Mercedes-Benz al via zijn sportieve dochtermerk AMG een rechtstreekse aanval op de Porsche 911. De AMG-GT was een volledig nieuw model en is een behoorlijk succes. In Europa  werden er vorig jaar 2.400 van verkocht, amper eenzevende van het aantal 911’s dat Porsche op dit continent aan de man bracht. 

Mercedes-Benz lanceerde drie jaar geleden al zijn eigen Porsche-rivaal, de AMG GT. ©Daimler AG

Dat zowel BMW als Mercedes-Benz zich op een niche als die van Porsche storten is voor een belangrijk deel het gevolg van de torenhoge winstmarges die de Volkswagen-dochter jaar na jaar op zijn auto’s weet te maken. Terwijl BMW en Mercedes een operationele winstmarge van ongeveer 10 procent maken, cirkelt die bij Porsche al jaren rond de 20 procent. Vorig jaar verdiende Porsche op elke 1.000 euro omzet 179 euro operationele winst. Dat zijn ongeziene cijfers in de auto-industrie waar tal van producenten zich tevreden moeten stellen met marges van 4 tot 6 procent. 

Spervuur

De introductie van de 8-reeks is één van de belangrijkste modellen in het spervuur van 40 nieuwe en vernieuwde modellen dat BMW de komende twee jaar lanceert. De drie Duitse premiummerken zijn verwikkeld in een bikkelharde race om elke denkbare niche in de automarkt te volgen. 

©rv

Naast BMW hebben ook Audi en Mercedes-Benz grote model-offensieven aangekondigd. De speurtocht naar mogelijkheden om nog meer premium-auto’s te verkopen heeft de merken inmiddels naar uithoeken van het autogamma gedreven die hen tot voor kort totaal vreemd was.

Zo is het succes van BMW in ons land voor een aanzienlijk deel te danken aan de populariteit van de in 2014 gelanceerde 2-serie Active Tourer, een compacte monovolume; een segment dat voorheen gedomineerd werd door Franse merken als Renault, Peugeot en Citroën. Mercedes-Benz heeft op zijn beurt zijn positie als nummer één op de Belgische premiummarkt grotendeels te danken aan het succes van de compacte A-klasse, die een veel jonger en hipper publiek trekt dan Mercedes-dealers gewend waren. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud