BMW verrast met hoge winst

Een Mini Cooper cabrio op het autosalon van Tokio. ©Bloomberg

Ondanks een beperkte vraag in China kon BMW zijn winst tijdens het derde kwartaal opkrikken. Vooral de Europese vraag hielp de Duitse autobouwer vooruit.

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar lag de winst voor aftrek van de belastingen 4,3 procent hoger, op 2,35 miljard euro. Analisten hadden maar gerekend op 2,16 miljard euro. De omzet lag met 22,3 miljard zelfs 14 procent hoger.

De operationele winstmarge komt zo wel iets lager uit, op 9,1 procent, maar blijft binnen de marge die BMW zichzelf vooropstelt: 8 tot 10 procent. BMW doet het op dat vlak iets minder goed dan Mercedes, maar wel beter dan Audi.

Wereldwijd deed het bedrijf 545.000 BMW’s, Mini’s en Rolls-Royces van de hand. Maar het was vooral de verkoop in Europa die het Duitse bedrijf tijdens het derde kwartaal goed deed. De nieuwe Europese liefde voor SUV-voertuigen, brede sportieve auto’s die wat weg hebben van een terreinwagen, speelt mee.

In China blijft de vraag intussen maar slapjes. Dat de situatie daar niet betert, is dan meteen ook de vrees voor volgende jaar.

BMW handhaaft in het rapport zijn verwachtingen voor heel 2015. Daarbij wordt gerekend op nieuwe recordresultaten, zowel qua leveringen als winst.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud