Advertentie
netto

Brussel plant eerste 200 laadpalen tegen 2019

©Dries Luyten

De Brusselse regering wil 200 laadpalen installeren om zijn achterstand op het gebied van elektrische mobiliteit in te halen.

De Brusselse regering heeft vrijdag een conceptnota goedgekeurd om van start te gaan met de installatie van laadpalen voor elektrische auto's. 

Concreet zal de regering een concessie toekennen voor de plaatsing en het onderhoud van 200 elektrische laadpalen in het Brussels Gewest. Daarnaast zullen Brusselaars ook zelf een laadpaal in hun buurt kunnen aanvragen.

De laadpalen moeten er 'ten laatste in 2019' zijn, klinkt het op het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A).

Het gebrek aan voldoende laadpalen is, naast de beperkte reikwijdte en de dure aankoopprijs, de belangrijkste factor waarom Belgen voorlopig weinig elektrische auto's kopen.

In het Brussels Gewest zijn vandaag amper 735 elektrische auto's ingeschreven. In Brussel, waar de Duitse autobouwer Audi binnenkort begint met de productie van een prestigieuze elektrische SUV, staan vandaag amper 100 laadpalen, zowel op publiek als op privaat domein. Die laadpalen vinden, is bovendien niet eenvoudig: er bestaat in België geen kaart of app met alle bestaande laadpunten.

Vlaanderen: 2.500 laadpalen

De Brusselse ambities steken schril af tegen de Vlaamse plannen op gebied van e-mobility. Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) wil tegen 2020 2.500 extra publieke laadpalen in Vlaanderen creëren.

'Volgens een Europese richtlijn zullen er tegen 2020 2.000 elektrische auto's in Brussel zijn. Op basis van een studie van de VUB rekenen we daarom op 200 laadpalen', verklaart de woordvoerder van Smet het verschil.

Tommelein heeft een spreidingplan opgesteld, waardoor elke gemeente een aantal laadpalen moet installeren. De meeste Vlaamse gemeenten hebben de energienetbeheerders Eandis of Infrax opgedragen om de uitrol te organiseren. In april moeten zijn de eerste aanbesteding van 600 laadpalen toekennen. 

De laadpaalsector heeft een akkoord gesloten waardoor klanten van de ene leverancier hun e-auto ook bij concurrenten kunnen opladen.

Vervuiling

Elektrische auto's worden in Vlaanderen ook op andere manieren gesteund. E-auto's betalen geen belasting op inverkeerstelling of jaarlijkse verkeersbelasting en ook de plug-in hybride auto's zijn tot 2021 vrijgesteld als hun uitstoot minder is dan 50 gram CO2/km. Bovendien kent de Vlaamse regering premies toe aan Vlamingen die een elektrische auto kopen.

Marc Grynberg, de CEO van de Belgische materialengroep Umicore, hekelde eerder al dat Brussel en Wallonië te weinig doen om het gebruik van elektrische auto's te stimuleren. 'In Vlaanderen is er een duidelijk beleid om meer elektrische en hybride auto's de weg op te krijgen', zei Grynberg. 'Maar in Brussel is dat niet zo en in Wallonië ook niet. Integendeel. Omdat elektrische wagens een heel hoog vermogen hebben worden ze daar zwaar belast. Dat is volledig tegenstrijdig met de doelstellingen om de vervuiling door het wagenpark tegen te gaan'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud