Cardoen opent vier nieuwe toonzalen

©Photo News

Cardoen wil de komende drie jaar nog vier autosupermarkten openen. Dan heeft de keten vijftien winkels in België. 'Als we dan verder willen uitbreiden - en we zijn ambitieus - moeten we naar het buitenland.'

De nieuwe vestigingen komen in Kortrijk, Charleroi, Bergen en Luik. Cardoen mikt dus vooral op Wallonië, waar nu nog maar twee vestigingen zijn. De negen andere liggen in Vlaanderen.

Over de moeilijkheden in sector van de autoverkoop horen we veel, maar we zien er niet veel van in onze toonzalen
Ivo Willems
Commercieel directeur Cardoen

Als de vier nieuwe winkels er zijn, dan is Cardoen uitgegroeid in België, zegt financieel directeur Ivo Willems. 'Onder de as van de rivieren Samber en Maas zullen we niet gaan, want daar wonen meer everzwijnen dan mensen', grapt hij. 'Wat België betreft, zullen het verzadigingspunt bereiken, maar niets houdt ons tegen om voort te groeien en we zijn ambitieus. Maar dan zal dat in het buitenland moeten gebeuren.'

Intussen gaat het het bedrijf voor de wind, zegt Willems. 'Sinds 2008 groeien we elk jaar met tien procent.' Toch daalde de omzet vorig jaar van 150 miljoen euro naar 148 miljoen euro. 'Dat komt doordat we minder focussen op export, want die is heel volatiel en de marges zijn er lager. De omzet van de verkoop in België steeg wel.' Volgens Willems is de verhouding tussen verkoop in België en export in de afgelopen jaren verschoven van ongeveer 60 versus 40 procent naar 80 versus 20 procent.

Nieuwe auto's

Ook de winst blijft op peil. De nettowinst bedroeg vorig jaar zo'n 3 miljoen euro. 'Over de moeilijkheden in sector van de autoverkoop horen we veel, maar we zien er niet veel van in onze toonzalen', zegt Willems. Volgens hem komt dat doordat zijn bedrijf lage prijzen aanbiedt. 'Bovendien zijn mensen minder trouw aan autoverkopers, waardoor ze vaak van toonzaal wisselen.'

Klanten kiezen ook steeds vaker voor een nieuwe wagen. Het aandeel nieuwe auto's dat Cardoen vorig jaar verkocht, steeg van 65 procent naar 75 procent. Dat komt doordat Cardoen een ruimer assortiment aan nieuwe wagens aanbiedt. 'Nu zie je in onze showrooms nieuwe Volkswagens, Volvo's, en Audi's staan. Dat was enkele jaren geleden ondenkbaar.' Dat komt doordat het makkelijker wordt om met verschillende merken samen te werken. 'Vroeger moesten we actief op zoek naar overstock. Nu komen merken vaker spontaan naar ons.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud