Advertentie
Advertentie

Carglass wil met technologie concurrenten van zich afslaan

Carglass demonstreerde de kwaliteit van de nieuwe, sneldrogende voorruitlijm met een echte stunt

Carglass, de marktleider in voertuigbeglazing, laat zich niet van de wijs brengen door de oprukkende concurrentie, maar blijft focussen op kwaliteit en goede klantenservice. Het bedrijf wil ook qua technologie zijn voorsprong behouden.

De sector voor het herstellen en vervangen van autoruiten in ons land is volop in beweging. Verschillende nieuwe spelers leggen sinds een paar jaar Carglass het vuur aan de schenen. Soms gaat het om reparateurs die zich tot een stad of regio beperken, soms om bedrijven die een nationaal netwerk willen uitbouwen. Een belangrijk wapen in de strijd met Carglass – dat volgens onofficiële bronnen zowat driekwart van de Belgische markt controleert – is de prijs. Concurrenten vragen minder geld voor een vergelijkbare reparatie of vervanging. In tijden van besparingen hebben zowel particulieren als professionele klanten van autoruitenherstellers (vooral verzekeringsmaatschappijen en leasingbedrijven) daar zeker oren naar.

Carglass geldt al meer dan een kwarteeuw als de norm in de sector. Het bedrijf, dat deel uitmaakt van de door D’Ieteren gecontroleerde Belron-groep, zet sterk in op kwalitatief herstelwerk en een comfortabele service voor de klanten. Carglass kan daarbij terugvallen op een netwerk van 42 servicecenters in België en een honderdtal mobiele voertuigen. De klantentevredenheid is bijzonder hoog. Maar kan Carglass de oprukkende concurrentie het hoofd bieden?

‘Wij zullen in elk geval onze koers blijven varen’, zegt sales- en marketingdirecteur Caroline Ameloot. ‘De nieuwe concurrentie maakt ons alleen maar scherper.’ Maar wat met de lagere prijs die nieuwkomers hanteren? ‘Je moet het volledige plaatje bekijken. Wij zijn ervan overtuigd dat we een meerwaarde bieden. Behalve om kwaliteit gaat het ook om veiligheid en mobiliteit.’ Dat laatste aspect houdt niet alleen in dat klanten snel geholpen worden, maar ook dat ze sneller weer op de baan zijn.

Lijm

En daar komt een andere troef van Carglass om de hoek kijken: technologische vernieuwing. De ruitenhersteller stelde dinsdag een nieuwe, supersterke sneldrogende lijm voor. Met de huidige lijm moet de bestuurder zeker een uur wachten vooraleer weer de weg op te mogen. Hij mag ook de eerste 24 uur niet schuin parkeren of naar de carwash gaan. De nieuwe lijm, die samen met Sika werd ontwikkeld, is al na 15 minuten voldoende hard. Dat kwartiertje is net voldoende om de klus af te werken: de ruitenwissers terugplaatsen, de boel schoonmaken, enz.

Om de sterkte van de nieuwe lijm te bewijzen haalde Carglass tijdens een demonstratie in zijn Learning & Development Center in Hasselt zelfs een echte stunt uit. Een 1.200 kg zware Peugeot werd opgetakeld aan zijn (versterkte) voorruit en bleef daar probleemloos enkele minuten aan hangen.

Carglass gaat de nieuwe lijm vanaf nu uitrollen over zijn hele Belgische (en Luxemburgse) netwerk. Het nieuwe product is duurder, maar de klanten zullen dat niet voelen in hun portemonnee.

Herkalibratie

Een andere nieuwigheid die Carglass demonstreerde, was het opnieuw kalibreren van rijhulpsystemen. Op het eerste gezicht weinig spectaculair, maar wel heel belangrijk voor uw en mijn veiligheid. Hedendaagse auto’s zijn in toenemende mate uitgerust met allerlei ADAS-systemen (advanced driver assistance systems). Het gaat om systemen die bijvoorbeeld waarschuwen als de auto op de snelweg zijn rijvak verlaat, die de cruisecontrole automatisch aanpassen aan de maximumsnelheid, die voetgangers opmerken en afremmen enz. Momenteel zitten dergelijke systemen nog maar in 3 à 4 procent van de auto’s, maar algemeen wordt verwacht dat ze de komende jaren veralgemeend worden.

Een medewerker van Carglass tijdens de correcte plaatsing van het kalibratiebord ©Carglass

Camera’s en sensoren zijn essentiële bestanddelen van dergelijke systemen. Als een voorruit vervangen wordt, moet de camera (of camera’s, afhankelijk van het automerk) echter opnieuw gekalibreerd worden, zodat de rijhulpsystemen weer optimaal werken. Carglass heeft, naar eigen zeggen als eerste op de wereldmarkt, een systeem uitgedokterd om die herkalibratie uit te voeren. De kunst is de wagen correct te positioneren voor het ‘kalibratiebord’, en dan een apparaatje van Hella Gutmann zijn werk te laten doen.

‘Wij zijn op een punt aanbeland dat de technologie in auto’s zo complex is geworden, dat zelfs de dealers moeite hebben om te volgen. Maar als dienstverlener moeten we volgen en oplossingen bedenken. Zo investeren we in de toekomst’, vertelde Chris Davies, ‘head of technical superiority’ van Belron Technical, een divisie die zich toelegt op innovatie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud