Advertentie

Carglass wordt dubbel zo groot in Nederland

Een Carglass-hersteller aan het werk ©Emy Elleboog

Belron breidt zijn netwerk uit met een nieuwe overname: de Nederlandse keten Autotaalglas. De voertuigbeglazingsgroep wordt zo dubbel zo groot bij onze noorderburen.

Via het merk Carglass baat Belron in Nederland al 56 service centers uit. Met de overname van Autotaalglas verwerft de groep nu nog eens 54 vestigingen. Die worden uitgebaat door onafhankelijke franchisenemers en liggen verspreid over heel Nederland. Een bijzonder onderdeel van de service van Autotaalglas is dat klanten gratis een Mini kunnen krijgen als vervangwagen, als ze daar nood aan hebben.

Autotaalglas werd in 1986 opgericht door Pieter van Spaendonck en heeft zijn hoofdkwartier in Tilburg. Het Nederlandse hoofdkwartier van Carglass bevindt zich eveneens in het zuiden van het land, in Eindhoven.

Zoals steeds maakt Belron geen overnamebedrag bekend. De autoruitenhersteller zegt in een persbericht dat de twee activiteiten hun eigen identiteit en operationeel model zullen behouden.

'De twee merken zullen apart blijven bestaan. Zo kunnen we twee 'value propositions' aanbieden. Autotaalglas is immers iets goedkoper dan Carglass', zegt woordvoerster Pascale Weber van D'Ieteren, de Brusselse groep die 94,85 procent van Belron in handen heeft. Ze wijst er op dat er in Italië een gelijkaardige situatie is: naast Carglass bezit Belron daar ook de keten Doctor Glass. De omzetbijdrage van Autotaalglas zal beperkt zijn - zo'n 3 miljoen euro - maar er zijn wel synergieën mogelijk tussen de keten en Carglass.

Bij Autotaalglas zelf wou niemand commentaar geven. ‘Na 30 jaar in de industrie heb ik besloten dat de onderneming verkopen op dit moment het beste was voor mijn familie’, zegt Van Spaendonck in het persbericht. De 54-jarige bedrijfsleider verheugt zich er over dat Belron de activiteiten van Autotaalglas verder wil ontwikkelen.

Asfalt

Gary Lubner, de CEO van Belron, wijst er in hetzelfde persbericht op dat de Nederlandse markt voor de reparatie en vervanging van autoruiten voor significante uitdagingen staat. De voorbije vijf jaar is de markt er immers ruimschoots gehalveerd, zoals D’Ieteren - dat Belron voor 94,85 procent controleert - in december meedeelde. Dat heeft te maken met het gebruik van een nieuw soort wegbedekking, ZOAB (zeer open asfaltbeton), waardoor er veel minder steentjes opvliegen en ruiten beschadigen.

Het percentage glasbreuk, dat vroeger opvallend hoog was in Nederland, is hierdoor teruggevallen tot het Europees gemiddelde. De krimp van de markt zette Belron er toe aan een reeks maatregelen te nemen om de rendabiliteit van de Nederlandse activiteiten te verbeteren. Dit resulteerde vorig jaar in 4 miljoen euro eenmalige kosten. De evolutie van de laatste jaren heeft echter de hele markt onder druk gezet en de concurrentie aangescherpt.

Behalve de sterke terugval van het aantal interventies in Nederland wordt de business ook steeds complexer op technisch vlak, merkt Lubner nog op. Dat vereist bijkomende investeringen. Belron haalt met de overname van Autotaalglas overigens ook een hele schare gespecialiseerde ruitenherstellers in huis.

Belron is ’s werelds grootste reparateur van autoruiten. De groep is bij ons vooral bekend van het merk Carglass. In andere landen vinden we merknamen als Autoglass, Safelite Autoglass, Smith&Smith, O’Brien, Lebeau of Speedy Glass terug. Belron is aanwezig in 34 landen, verspreid over 5 continenten, en telt 26.500 medewerkers die jaarlijks meer dan 11 miljoen klanten bedienen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud