Advertentie

'Cayenne, Touareg en Audi A8 ook besmet'

De Porsche Cayenne op het autosalon in Detroit ©Getty Images

Ook de zware motoren van Porsche Cayenne, VW Touareg en Audi Quattro's hebben sjoemelsoftware zegt de VS-milieuwaakhond. Niet waar zegt Volkswagen.

Het Duitse autoconcern Volkswagen (VW) heeft ook sjoemeltoestellen geïnstalleerd in auto's met grotere 3-liter dieselmotoren van modeljaren 2014 tot 2016. Dat meldt het Amerikaanse milieubeschermingsagentschap EPA maandag. Het gaat om de modellen VW Touareg (2014), Porsche Cayenne (2015) en de Audi's A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L en Q5 die in 2016 uitkomen.

Heel concreet stuurt de EPA een tweede inota (NOV, notice of violation) wegens inbreuk op de 'Clean Air Act' uit naar Volkswagen AG, Audi AG en Volkswagen Group of America, Inc. Dat meldt het agentschap in een persbericht. 'Deze nota wordt ook uitgestuurd naar Porsche AG en Porsche Cars North America', aldus de EPA.

Advertentie

'De nota stelt dat VW een apparaat ontwikkelde en installeerde in een aantal VW's, Audi's en Porsches met dieselmotoren van 3,0 liter voor de jaren 2014 tot 2016 waardoor de emissie van NOx (stikstofoxide) negen keer boven de toegelaten EPA-normen ligt', aldus de EPA-mededeling. 

Porsche ontkende tot nog toe dat zijn wagens ook besmet waren door het gesjoemel. In een reactie maandagavond ontkent Volkswagen - de groep die VW, Porsche, Audi, Seat en Skoda in portefeuille heefteveneens het bestaan van software die emissietesten zou vervalsen op zijn dieselmotoren V6 3.0

'Amnestie'

Hoeveel van de 600.000 Volkswagen-werknemers wist dat er sjoemelsoftware werd ingebouwd in miljoenen dieselauto’s om de hoge uitstootwaarden te verdoezelen? Dat is een van de vele vragen die het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day met een grootschalig intern onderzoek bij VW probeert te beantwoorden. Maar de analyse van duizenden documenten en de interviews met werknemers leverden voorlopig nog niet veel op, weet de Süddeutsche Zeitung.

Volgens de Duitse krant wil VW daarom een amnestieregeling opstarten voor medewerkers die uit de biecht klappen. Wie het intern onderzoek vooruithelpt, hoeft geen ontslag of vorderingen tot schadevergoedingen te vrezen. ‘Waarom zouden mensen iets vertellen en zichzelf belasten, als ze daar niets aan hebben’, citeert de krant een anonieme VW-topman.

Want hoe langer de betrokken werknemers zwijgen, hoe dieper Volkswagen in de miserie zakt. Anderhalve maand na het uitbreken van dieselgate kan VW nog altijd weinig extra informatie bekendmaken, niet over de verantwoordelijken van het schandaal noch over de technische oplossing voor de 11 miljoen besmette voertuigen. Vooral de Amerikaanse autoriteiten, die bekend staan om hun torenhoge boetes, verwachten dringend antwoorden. Bedrijven die hun schandalen snel zelf weten op te lossen, zoals eerder Siemens, mogen in de VS traditioneel op minder zware straffen rekenen.

Topmanagers van VW zouden geen gebruik kunnen maken van de amnestieregeling. Het programma geldt evenmin voor het onderzoek van het openbaar ministerie in Braunschweig, dat volgens het Duitse persbureau DPA al minstens 5 medewerkers op het spoor is. Het gaat voornamelijk om technici die tien jaar geleden bij de ontwikkelingen van de bewuste EA189-dieselmotoren betrokken waren.

Advertentie

Intussen wordt duidelijk dat meer werknemers op de hoogte waren van het gesjoemel. ‘Het aantal verantwoordelijken zal zich niet tot een handvol beperken’, zei een interne bron vorige week aan het persbureau Reuters. ‘Het zal een getal tussen 10 en 20 zijn’. VW heeft de voorbije weken al minstens vijf verdachte medewerkers geschorst. Nochtans sprak de nieuwe CEO van VW, Matthias Müller, eerder over ‘enkele medewerkers’ die de frauduleuze software ontwikkelden. Tijdens een ondervraging voor het Amerikaans parlement omschreef Michael Horn, de baas van VW in de VS, de fraude als ‘iets wat individuen deden’.

Met het vergevingsplan voor werknemers is VW niet aan zijn proefstuk toe. Dankzij een amnestieregeling raakte een smeergeldschandaal bij de vrachtwagen- en busbouwer MAN, een dochter van VW, enkele jaren geleden snel opgehelderd.

Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.