China grootste markt voor Audi

De 7de generatie van de A6 werd onlangs voorgesteld in Hyderabad in India. Dit model kent enorm veel succes in China - foto: AFP/Noah Seelam

Audi verkocht in maart 37 procent meer auto’s in China. Met 31.505 stuks in één maand is de Volksrepubliek de grootste markt geworden voor de Volkswagen-dochter. Over het eerste kwartaal gingen wereldwijd 10,8 procent meer Audi’s de deur uit.

De mondiale verkoop in maart groeide met 14,1 procent tot 143.500 stuks. Over de eerste drie maanden boekte de constructeur een vooruitgang met bijna 11 procent tot 345.100 wagens. Dat is nog maar eens een nieuw kwartaalrecord. Vooral de Chinese en de Amerikaanse markten droegen bij tot de goede cijfers, zo meldt Audi. Ook Duitsland en Oost-Europa deden het goed.

‘We zijn 2012 succesvol gestart en rekenen voor de komende maanden opnieuw op groei’, zegt commercieel directeur Peter Schwarzenbauer in een mededeling van de autobouwer. ‘De nieuwe A3 en de zopas in China geïntroduceerde A6L zullen daartoe bijdragen’. De lange A6 is volgens Audi marktleider in het segment van zakenlimousines.

De verkoop in maart steeg met 7 procent in Europa, met 18 procent in de Verenigde Staten en dus met 37 procent in China. Over het hele kwartaal blijft Audi groter dan rivaal Daimler, de constructeur van Mercedes-Benz. Mercedes zag zijn verkoop met 11,6 procent stijgen in het eerste kwartaal tot 313.902 wagens. BMW heeft nog geen cijfers meegedeeld over de eerste drie maanden.

In ons land verkocht Audi het eerste kwartaal 9.205 wagens, een stijging met 12,8 procent. In Vorst assembleert de VW-dochter de A1, het kleinste model in het gamma. Hoeveel er dit jaar al werden verkocht, deelt Audi niet mee. Vorig jaar rolden 120.000 kleine Audi’s uit de voormalige Volkswagen-fabriek. In Vorst werken bijna 2.700 mensen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud