Chinese moeder Geely stuurt Volvo Cars naar de beurs

Volvo Cars bouwt in zijn Gentse fabriek onder andere de elektrische XC40 Recharge. ©BELGA

Nadat een samengaan met het Chinese moederbedrijf Geely is mislukt, wil de Zweedse autobouwer Volvo Cars de stap zetten naar Nasdaq Stockholm. De autobouwer kan gewaardeerd worden op ruim 20 miljard dollar.

Met de aankoop van Volvo Cars deed de Chinese groep Zhejiang Geely Holding een meesterzet in 2010. Omdat de autosector toen in een diep dal zat, moest de Chinese groep eigenaar Ford amper 1,8 miljard dollar betalen. Dankzij een snelle turnaround onder leiding van het Zweedse management dat de focus legde op veilige en milieuvriendelijke wagens én op een geografische expansie zet Volvo Cars al jaren mooie winstcijfers neer.

1,8 miljard
Aankoop
Geely betaalde in 2010 1,8 miljard dollar aan Ford voor Volvo Cars.

Maar de discrete Geely-eigenaar Li Shufu (Eric Li) heeft nog niet kunnen cashen op Volvo Cars. Een poging om het bedrijf in 2018 naar de beurs te brengen tegen een waardering van 30 miljard dollar mislukte. Investeerders vonden dat toen veel te duur op een moment dat er onzekerheid was over internationale handelsoorlogen.

Recent mislukte ook een plan om Volvo Cars volledig samen te voegen met de Chinese autotak Geely Automobile. Daardoor zou Volvo indirect beursgenoteerd worden. Er kwam toen wel een nauwere samenwerking rond aandrijvingen en elektrische wagens. Beide bedrijven werken ook samen aan de deelauto Lynk & Co.

Nasdaq Stockholm

Nu zegt Volvo Cars dat het de mogelijkheid van een beursgang op Nasdaq Stockholm onderzoekt later dit jaar. Zoals gebruikelijk zal de definitieve beslissing afhangen van de marktomstandigheden. Geely zal wel meerderheidsaandeelhouder blijven. Volgens het persagentschap Bloomberg doet een waardering van 20 miljard dollar (16,6 miljard euro) de ronde.

Met een focus op elektrische mobiliteit en zelfrijdende functies promoot Volvo Cars zichzelf als een snelle groeier in het segment van de premiumwagens. De verlenging van het contract van CEO Håkan Samuelsson tot eind 2022 moet de investeerders vertrouwen geven. Samelsson leidt het bedrijf al sinds 2012.

Volvo Cars verkocht vorig jaar 660.000 wagens. De grootste markten zijn China, de VS, Zweden en Duitsland. Het bedrijf heeft grote assemblagefabrieken in Zweden, China en Gent. De Belgische fabriek telt 6.500 werknemers.

Polestar

Geely kon vorige maand al 550 miljoen dollar aan kapitaal aantrekken bij Polestar. Dat is een voormalige Volvo-tuner die nu ingezet wordt als een elektrisch luxewagenmerk dat de strijd aangaat met Tesla.

De beursgang van Volvo Cars is een nieuwe stap in de stroomlijning van het auto-imperium dat Geely heeft opgebouwd: het sportwagenmerk Lotus, het Maleisische Proton en een belang van bijna 10 procent in Mercedes-Benz-eigenaar Daimler. Geely is ook grootaandeelhouder van Saxo Bank, de eigenaar van BinckBank.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud