Advertentie
Advertentie

Chinese partij aan boord bij Punch Powertrain

Een van de transmissiesystemen dat Punch Powertrain produceert in Sint-Truiden. ©Sofie Van Hoof

De Chinese private-equitygroep New Horizon stapt in het kapitaal van de Limburgse fabrikant van transmissiesystemen Punch Powertrain. Dat vernam De Tijd. De Belgische financiële aandeelhouders blijven mee aan boord.

Punch Powertrain was vroeger de transmissiedivisie van Guido Dumareys beursgenoteerde groep Punch International. Maar na het uiteenvallen van deze holding kwam het Limburgse bedrijf enkele jaren geleden onder de vleugels van enkele Vlaamse investeringsmaatschappijen.

Sindsdien zit Punch Powertrain grotendeels in handen van Gimv en Gimv XL (46%), de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM, 38%) en Capricorn (12%). Ook het management en de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) zijn aandeelhouder.

China

Daar komt nu een Chinese aandeelhouder bij: New Horizon Capital. Het Chinese investeringsfonds krijgt volgens onze informatie een belang van 30 procent in handen. De andere aandeelhouders verkopen elk proportioneel een deel van hun aandelen, maar blijven aan boord.

New Horizon Capital is in onze contreien niet bekend, maar is een van de tien grootste private-equityfondsen in China. Een van de oprichters van het fonds is Wen Yunsong (Winston Wen), de zoon van de voormalige Chinese premier Wen Jiabao. Hij is er evenwel niet meer actief. New Horizon is onder meer eigenaar van Sinovel, een bekende Chinese windturbinefabrikant.

Dat een Aziatische partij instapt is niet verwonderlijk, gezien Punch Powertrain het overgrote deel van zijn omzet in Azië (China en Maleisië) realiseert. Het Limburgse bedrijf produceert zijn transmissiesystemen in Vlaanderen, maar assembleert ze in China.

Toen de Vlaamse financiële aandeelhouders aan boord stapten, zat Punch Powertrain in de hoek waar de klappen vielen. Maar het is financieel voortaan een sterk presterend bedrijf. Het boekte vorig jaar een omzet van 150 miljoen euro (+50%). De forse inkomstengroei was te danken aan een grotere vraag van bestaande klanten in Zuidoost-Azië. De bedrijfswinst bedroeg vorig jaar 12 miljoen. Netto bleef daar 7 miljoen euro van over.

Gimv meldt dat de gedeeltelijke uitstap een positieve impact van 2,9 miljoen (0,12 euro per aandeel) heeft op zijn laatst gepubliceerde eigen vermogen (30 september).

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud