Chipmaker Melexis laat autocrisis achter zich

Melexis-topvrouw Françoise Chombar is voorzichtig positief over 2020. ©Tim Dirven

Autobouwers bestellen weer chips en sensoren bij het Vlaamse technologiebedrijf. CEO Françoise Chombar mikt dit jaar op een omzetgroei van 10 procent. Beleggers reageren woensdag door het dolle heen.

De autosector staat sinds het najaar van 2018 onder zware druk door een perfecte storm van handelsoorlogen, kelderende autoverkopen en nieuwe Europese milieunormen.

Melexis, met zijn chips en sensoren een hofleverancier van de autobouwers, kon die malaise niet ontlopen. De jaarcijfers van 2019 doken over heel de lijn lager dan in 2018. Omzet -14 procent, bedrijfswinst -49 procent en de nettowinst -48 procent. Het is de eerste omzetdaling in tien jaar. 

Tot daar het slechte nieuws. Eind oktober, bij de publicatie van het vorige kwartaalrapport, gaf Melexis al aan dat de scherpe voorraadafbouw bij zijn klanten stilaan voorbij leek. En dat de bestellingen opnieuw binnenrolden.

Vertrouwen

10 %
Omzetgroei
Melexis verwacht dat zijn verkopen dit jaar met 10 procent zullen aantrekken.

Topvrouw Françoise Chombar bevestigde die boodschap woensdag. Ze kijkt met vertrouwen naar 2020. 'De voorraadcorrecties zijn voorbij en het bestelgedrag van klanten is verder verbeterd in het vierde kwartaal van 2019 en het begin van het nieuwe jaar.'

Voor het lopende eerste kwartaal gaat Chombar uit van een omzetgroei van 15 à 18 procent tot 134 à 138 miljoen euro - 10 miljoen euro meer dan de analisten hadden gehoopt. Maar dat groeitempo zal Melexis niet heel 2020 volhouden, de jaarprognose bedraagt 10 procent. 

Waarom ziet de CEO de verkopen in de loop van het jaar vertragen? Chombar: 'Er is een soort van handelsakkoord tussen de VS en China, maar de wereldhandel blijft volatiel. Daarnaast blijft de automarkt onzeker, we verwachten dat dit jaar 1 à 2 procent minder auto's worden verkocht dan in 2019, toen de verkoop met 5 procent daalde. Autobouwers bestellen alleen wat ze nodig hebben, ze leggen nog geen voorraden aan. Dat geeft ons een beperkte visibiliteit van vier tot vijf maanden. Daarom zijn we voorzichtig.'

Tesla

Autobouwers bestellen alleen de halfgeleiders die ze nodig hebben, ze leggen nog geen voorraden aan. Dat geeft ons een beperkte visibiliteit van vier tot vijf maanden. Daarom zijn we voorzichtig.
Françoise Chombar
CEO Melexis

De groei voor Melexis komt dus niet van de uitbreiding van het wereldwijde wagenpark. Wel van de toename van het aantal chips en sensoren in de doorsneewagen. Het bedrijf profiteert volop van de trend en wetgeving om auto's veiliger en groener te doen rijden. 

In de gemiddelde auto zullen tegen 2023 150 chips zitten, verspreid over de aandrijving en het chassis. Melexis wil er daar op termijn 20 van leveren, tegenover gemiddeld 11 nu. In de Tesla Model 3 en de BMW 530e zitten al respectievelijk 30 en 46 halfgeleiders van het Vlaamse bedrijf. 

Melexis scoorde vorig jaar bovengemiddeld met zijn druk- en temperatuursensoren. De eerste danken hun succes aan de strengere regels voor het verminderen van de vervuiling door brandstofdampen, in het bijzonder bij hybridewagens. De druksensoren vinden ook vlot de weg naar motorfietsen. De temperatuursensoren zijn in trek voor het energiebeheer in gebouwen.

China

Een kleinere versie van de temperatuursensor (far infrared), 'de kleinste van de wereld' die in een kinderoor past, is bedoeld voor medisch gebruik. De belangrijkste toepassing zijn thermometers gebaseerd op infraroodtechnologie. Daarmee kan de temperatuur contactloos worden gemeten, op het voorhoofd of in het oor. 

Impact van het coronavirus verwacht Melexis voorlopig niet. De multinational, die wereldwijd 1.500 mensen tewerkstelt, heeft geen fabriek in China. Het 30-tal medewerkers in Sjanghai en Shenzen, verkopers en ingenieurs, kan indien nodig thuis werken. 'We blijven echter waakzaam', zegt Chombar. Melexis realiseert 47 procent van zijn omzet in Azië en Oceanië. China alleen is goed voor zowat 12 procent van de groepsomzet.

Drie vragen aan Françoise Chombar, CEO van Melexis

Verwacht u een impact van het coronavirus?
'Onze blootstelling aan China is zeer klein. We hebben er geen eigen productie en we bestellen er erg weinig componenten. We zien vandaag geen impact op de bestellingen. We blijven echter waakzaam en voorzichtig. Zo verwachten we over heel 2020 minder groei (10%) dan in het eerste kwartaal (15%).'

Is dat niet te voorzichtig?
'De visibiliteit blijft klein. We kunnen vier à vijf maanden vooruitkijken. Op de tweede jaarhelft hebben we nog geen duidelijk zicht. Er zijn vandaag geen elementen om pessimistisch of om optimistisch te zijn.'

De verkopen buiten de autosector blijven hangen op 8 procent van de groepsomzet. Waarom groeit dat segment niet?
'Ook daar ervoeren we vorig jaar een zeer grote impact door klanten die hun voorraden afbouwden. We verwachten dit jaar groei, minstens in lijn met de totale groei (10%) en mogelijk zelfs wat hoger. We halen mooie successen bij motorfietsen en het energiebeheer van gebouwen. We zitten daar nog maar aan het begin van de markt.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud