Chrysler redt Fiat

Een Chrysler-dealer in Californië - Foto AFP ©AFP

De Italiaanse autoconstructeur Fiat is stilaan aan de beterhand. In het vierde kwartaal halveerde het bedrijfsverlies van de Europese activiteiten tot 121 miljoen euro. Dankzij goede resultaten van de Amerikaanse dochter Chrysler boekte de groep een bedrjfswinst van 987 miljoen euro.

Dat is lichtjes onder het miljard euro dat analisten hadden verwacht maar wel een gevoelige verbetering in vergelijking met een jaar eerder (765 miljoen euro). De nettowinst steeg van 265 tot 388 miljoen euro op een 11 procent hogere omzet van 21,8 miljard euro. Een sterke groei in Noord-Amerika (+25%), Latijns-Amerika (+5%) en Azië/Stille Oceaan-regio (+42%) maakte een daling van 10 procent in de regio Europa/Midden-Oosten/Afrika ruimschoots goed.

Over heel 2012 steeg de omzet van de Fiat-groep - die de merken Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram Truck, Ferrari en Maserati omvat - met 12 procent tot bijna 84 miljard euro. De bedrijfswinst (‘trading profit’) klom met 18 procent tot 3,8 miljard euro en de nettowinst kwam uit op 1,4 miljard euro. Chrysler was duidelijk de winstmotor van de groep, want zonder het Amerikaanse merk was er meer dan een miljard euro verlies.

Eind 2012 was de nettoschuld van het Fiat-concern opgelopen tot 6,5 miljard euro. Dat is 1 miljard meer dan een jaar eerder. De toename is een gevolg van het verlies van de Europese activiteiten, negatieve veranderingen van het werkkapitaal en investeringen in nieuwe producten.

De raad van bestuur stelt voor over 2012 geen dividend uit te keren.

Voor 2013 ziet het er goed uit voor Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Azië/Stille Oceaan, maar de Europese markt blijft een bron van onzekerheid. Fiat schuift een omzet van 88-92 miljard euro, een bedrijfswinst van 4-4,5 miljard euro en een nettoresultaat van 1,2 tot 1,5 miljard euro naar voor. De schuldenlast zal verder aanzwellen tot ongeveer 7 miljard euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud