Crevits verzacht pijn Vlaamse busbouwers

©BELGA

In oktober raakte bekend dat de raad van bestuur van De Lijn de bouw van 237 dieselbussen aan het Franse Irisbus had toegewezen, tot verbijstering van de Vlaamse busbouwers VDL en Van Hool. De Vlaamse regering heeft dat order nu gereduceerd tot 160 en lanceert een nieuwe aanbesteding voor 123 hybride bussen. VDL en Van Hool mogen mer bussen leveren maar Van Hool overweegt toch om tijdelijke economische werkloosheid in te voeren.

De Vlaamse regering heeft het order van 291 bussen dat De Lijn aan Irisbus (237), Van Hool en VDL (elk 27) gegund had, grondig dooreengeschud. Dat heeft minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) bekendgemaakt. De bestelling bij Irisbus wordt teruggeschroefd van 237 naar 160 dieselbussen.

Tegelijkertijd krijgt Van Hool, dat aanvankelijk slechts 27 gelede dieselbussen mocht leveren, er 5 waterstofbussen en 3 elektrische bussen bij. Dat is een verdubelling van de contractwaarde. De bestelling bij VDL Roeselare, die eerst bestond uit 27 stadsbussen, wordt uitgebreid met 41 microbussen.

Bovendien komt er een nieuwe aanbesteding voor 123 hybride bussen. Tel daarbij het afgeslankte order voor Irisbus (160), samen met de uitbreiding voor VDL (68) en Van Hool (35) en het totaal komt nu op 386 bussen of 95 meer dan aanvankelijk gegund. Het globale order van 386 is 93 miljoen euro waard en daarmee de grootste bestelling ooit van De Lijn.

Volgens Crevits kon de Vlaamse regering nog wijzigingen aanbrengen aan het aanvankelijk gegunde order omdat de mogelijkheid opengelaten werd uiteindelijk meer hybride en minder dieselbussen te bestellen. Juridisch zou er dus geen vuiltje aan de lucht zijn.

Van Hool is tevreden met de uitbreiding van het order maar vindt het spijtig dat het gros van de megabestelling voor De Lijn naar andere spelers gaat. 'We zullen onmogelijk het verlies van wat we hoopten binnen te halen, kunnen compenseren', zegt woordvoerder Dirk Snauwaert van Van Hool. 'We proberen nu zoveel mogelijk orders binnen te halen maar zoals het er nu uitziet, zullen we in onze fabriek tijdelijke economische werkloosheid moeten invoeren'. Wanneer en voor hoeveel werknemers, is onduidelijk. Snauwaert: 'Veel zal afhangen van het aantal bestellingen dat Van Hool nog dit jaar binnenkrijgt'.

Klap

De Lijn plaatste in het najaar een bestelling van 237 bussen bij het Franse Irisbus, een onderdeel van het Italiaanse Iveco. Dat was een klap voor de Vlaamse busbouwers, vooral voor Van Hool uit Lier, tot nog toe de hofleverancier van zowel De Lijn als de MIVB.

'Het is de eerste keer dat we zo'n grote bestelling plaatsen bij Irisbus', gaf Jos Geuens, voorzitter van De Lijn, toen toe. Het prijsverschil met de andere aanbieders bleek 'enorm'. Sindsdien is er achter de schermen blijkbaar van alles gebeurd.

Irisbus zou zijn bussen laten bouwen in Tsjechië, wat de veel scherpere prijs kan verklaren. Tot nog toe assembleren Van Hool en VDL enkel in België. Van Hool is wel gestart met de bouw van een fabriek in Macedonië, maar daar zouden enkel goedkope standaardbussen voor de VS gemaakt worden.

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud