D'Ieteren crasht na dubbel winstalarm

(foto Didier Lebrun)

D’Ieteren betaalde maandag met een koersdaling tot 21,6 procent het gelag van de dubbele winstwaarschuwing die het vrijdagavond de wereld instuurde. De Brusselse autoholding verwacht dat de winst dit jaar met 30 procent daalt en rekent op een verdere daling volgend jaar.

Het aandeel zakte kort na beursopening met meer dan 20 procent. De koers bereikte een dieptepunt van 28,8 euro, goed voor een daling van 21,6 procent. In de loop van de (halve) handelsdag herstelde de koers licht, maar het aandeel sloot niettemin 17,2 procent lager op 30,40 euro. Daarmee ging op een dag 350 miljoen euro aan beurswaarde in rook op.

Het was de grootste koersdaling ooit voor het bedrijf de jongste decennia. De grootste aderlating voordien was een klap van -11,2 procent op 27 juni 2002 nadat de toenmalige dochter Avis Europe met een winstwaarschuwing kwam.

Winstwaarschuwing

D’Ieteren stuurde vrijdag nabeurs een kort persbericht uit getiteld 'vooruitzichten 2012 en 2013'. Dat was een eufemisme voor een stevige winstwaarschuwing. De autoholding schat dat de courante winst voor belastingen in 2012 met 30 procent zal zakken. Een maand geleden mikte D’Ieteren nog op een daling met 25 procent tegenover de cijfers van het recordjaar 2011.

Ook de vooruitzichten voor volgend jaar zijn weinig bemoedigend. D’Ieteren voorspelt dat de winst in 2013 nog 10 tot 15 procent verder zal zakken.

De reden voor het pessimisme van D’Ieteren is dochter Belron, een multinational die autoruiten herstelt en vervangt onder merknamen als Carglass. In het summiere persbericht wijst de groep naar de ‘aanhoudende negatieve trend’ op de voertuigbeglazingsmarkt.

Analisten

De analisten Michael Tiekink en Philip Scholte van Rabobank zien de groeimotor van D'Ieteren sputteren. 'Belron had al enkele moeilijke kwartalen zowel binnen als buiten Europa. Dit kon slechts gedeeltelijk gecompenseerd worden door prijsverhogingen', klinkt het in een update.

De Rabobank-analisten verlagen de winstvoorspellingen (courante winst voor belastingen) voor 2012 tot 214. Voor volgend jaar verlaagt het duo zijn range tot 182-193 miljoen euro. Desondanks blijft het koersdoel op 40 euro.

Bij D'Ieteren was noch vrijdagavond nog maandag iemand bereikbaar voor commentaar. Analiste Pascale Weber van KBC Securities kreeg blijkbaar wel financieel directeur Benoît Ghiot aan de lijn. Hij vertelde dat de slechter dan verwachte resultaten te wijten zijn aan de tegenvallende vraag naar reparaties en vervangingen van autoruiten, eerder dan aan een scherpere concurrentie. Met één uitzondering: het Verenigd Koninkrijk, waar de concurrentie wel heviger is geworden.

D'Ieteren Auto

Opmerkelijk is dat D’Ieteren met geen woord rept over de gang van zaken bij zijn tweede divisie, D’Ieteren Auto. Dat is in ons land de invoerder van automerken van de Volkswagengroep (Audi, Bentley, Skoda,...). D’Ieteren Auto had dit jaar last van de dalende autoverkoop in ons land. In het derde kwartaal zakte de omzet met 22 procent. Al bleef D’Ieteren het relatief beter doen dan zijn concurrenten op de markt, want het won marktaandeel.

Federauto, de Belgische confederatie van de autohandel en -reparatie, voorspelt dat de automarkt volgend jaar 6 tot 7 procent daalt.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud