Advertentie
Advertentie

D'Ieteren koopt VW-garages Beerens

©Photo News

D’Ieteren, de Belgische invoerder van de merken van de groep Volkswagen, neemt alle VW-garages van de Antwerpse groep Beerens over. Daarmee breidt D’Ieteren zijn actieterrein uit van Brussel naar Antwerpen.

De Brusselse beursgenoteerde autogroep D’Ieteren is na de verkoop van autoverhuurder Avis Europe, op zoek naar een nieuwe grote overname. Terwijl die deal op zich laat wachten, doet de Bel20’er een kleine maar strategisch belangrijke overname in Antwerpen, vernam De Tijd.

D’Ieteren neemt de Volkswagen-concessies van de Antwerpse groep Beerens over. Het bedrijf, dat in Antwerpse bekend is met zijn beren-logo, is de grootste concessiehouder van Volkswagen buiten Brussel. De concessies tegenover de Antwerpse cinema Metropolis, in Mol, Geel, Wijnegem en Overijse verkopen meer dan 3.500 nieuwe voertuigen  per jaar.

Toen oprichter Erwin Beerens aangaf dat hij deze activiteit wou stopzetten, was D’Ieteren de gedoodverfde overnemer. D’Ieteren is immers de exclusieve invoerder van de VW-merken (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley en Lamborghini) in ons land. Invoerders houden graag de grootste concessies voor zich. D’Ieteren zwaait trouwens al de scepter in Brussel. Die concessies in de hoofdstad zijn goed voor ruim 10.000 wagens per jaar.

Mededinging

Erwin Beerens bevestigt de deal, maar wil er weinig over kwijt. ‘Er wordt gepraat, maar de deal is nog niet helemaal rond. Er moet ook nog groen licht komen van de mededingingsautoriteiten’, zegt hij.  De ovename gebeurt via  een nieuwe dochter van D’Ieteren, Sopadis, die een kapitaal van 10 miljoen euro mee kreeg.

De transactie heeft enkel betrekking op de VW-concesissies. Het vastgoed en de vele andere automotive-activiteiten van de groep blijven in handen van de familie Beerens.

Natuurvoeding

Autofanaat Beerens bezit een bloeiende oldtimerhandel (Beerens Classic), enkele Nissan- en Opel-concessies en verkooppunten voor tweedehandswagens. Het Beerens-imperium omvat ook professionele dienstenbedrijven als Belcar, Quadriga, het leasebedrijf Leasense en hersteller Smart Repair.

De Beerens-groep was vorig jaar goed voor 302 miljoen euro omzet en een geconsolideerde winst van 5,5 miljoen euro voor topholding ‘Het Beste Brood’. Die naam verwijst nog steeds naar de eerste zakelijke activiteit van Beerens: een natuurvoedingszaak van zijn ouders.  Pas in 1994 stapte Erwin Beerens  in de autosector via de overname van de failliete VW-autodistributeur AAM (Antwerpse Automobielmaatschappij).

Vanuit de toenmalige, in Antwerpen bekende vestiging aan het einde van de Italiëlei groeide Beerens eerst via bijkomende verkooppunten voor de merken uit de VW-groep.  Na enkele jaren koos Beerens voor diversificatie in merken en activiteiten - en niet voor verdere groei in enkel VW en  Audi. ‘Invoerders houden er niet van als dealers té groot worden, dan worden ze te veel afhankelijk van die partij’, constateerde Beerens eerder. ‘Maar het ene merk doorstaat de crisis al beter dan het andere. En je bent niet compleet de pineut bent als een constructeur een tijdje een product maakt dat minder goed in de markt ligt’, legde hij ooit uit in een interview met De Tijd.

Mislukkingen

Niet alle auto-avonturen van Beerens waren even succesvol. Zo verkeek de Antwerpse groep zich op het exclusieve sportwagenmerk Spyker, nam ze net voor de doodstrijd van de Zweedse autoconstructeur een Saab-concessie over en moet ze nu het licht uitdoen bij Infiniti, het luxemerk van Nissan. Beerens investeerde fors in  de Zaventemse vestiging van Infiniti, de eerste en enige in het land, maar kon die investering nooit rendabiliseren. Vorig jaar zegde Beerens het contract op.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud