Advertentie

D'Ieteren, Marc Coucke en Vlaams Welvaartsfonds stoppen leaseplatform Lizy vers geld toe

Sam Heymans, de CEO van Lizy, omringd door zijn twee hoofdaandeelhouders: Marc Coucke (l.) en Denis Gorteman, de CEO van de autotak van D'Ieteren. ©ANTONIN WEBER / HANS LUCAS

Het leaseplatform Lizy haalt 11,5 miljoen euro op bij Marc Couckes Alychlo, D’Ieteren en het Vlaams Welvaartsfonds. Het vers geld moet bijdragen aan de Europese ambities van de Brusselse start-up.

Lizy werd vijf jaar geleden opgericht door Sam Heymans (ex-McKinsey en Google) en Vincent Castus. Het biedt via een onlineplatform recente tweedehands- en stockwagens aan voor leasing. De start-up werkt met contracten die doorgaans iets korter zijn dan gebruikelijk voor nieuwe auto’s en tegen een maandprijs die 15 tot 40 procent lager ligt dan die van nieuwe wagens. De tweedehandswagens zijn wel niet naar eigen wens te configureren.

D’Ieteren stopte het Brusselse bedrijf al snel geld toe. Anderhalf jaar geleden kwam ondernemer Marc Coucke aan boord. Dat gebeurde naar aanleiding van een kapitaalronde van 8,5 miljoen euro. Lizy weekte toen ook een financiering van 32 miljoen euro los bij de banken. Met dat geld trok het naar Frankrijk en verstevigde het zijn positie in België.

De essentie
  • Het leaseplatform voor tweedehandswagens Lizy haalt 11,5 miljoen euro op.
  • Het geld komt van bestaande aandeelhouders zoals Alychlo (Marc Coucke) en D'Ieteren.
  • Het Welvaartsfonds verstrekt een lening van 7,5 miljoen euro.
  • Lizy wil uitgroeien tot Europees marktleider in zijn metier.

‘Meer dan 3.500 wagens die hier rondrijden komen van bij Lizy. Niet slecht voor een start-up’, zegt Denis Gorteman, de CEO van D’Ieterens autotak. Lizy is daarmee Belgisch marktleider in het leasen van tweedehandswagens. Een steeds groter deel van de geleverde auto’s is elektrisch. Vorig jaar ging het om de helft van de contracten, sinds januari is dat cijfer gestegen tot 60 procent. ‘Er is een sneeuwbaleffect’, zegt Marc Coucke. ‘Bedrijven zitten in besparingsmodus maar willen niet inboeten aan duurzaamheid.’

Meer dan 3.500 wagens die in België rondrijden komen van bij Lizy. Niet slecht voor een start-up.

Denis Gorteman
CEO D'Ieteren Auto

Het model slaat aan. De omzet van het jonge bedrijf klokte vorig jaar af op meer dan 10 miljoen euro. Lizy kan ook voor het eerst een positieve brutobedrijfswinst (ebitda) voorleggen. Voor dit jaar mikt het op meer dan 20 miljoen inkomsten.

Sprong naar Europa

Om de sprong naar andere Europese landen te maken tankt Lizy nog eens bij. Alychlo, D’Ieteren en de Franse durfkapitalist New Alpha leggen 4 miljoen euro op tafel. Het Welvaartsfonds verleent daarbovenop een mezzaninelening (een financieringsvorm tussen krediet en durfkapitaal) van 7,5 miljoen. Het Welvaartsfonds is in 2021 opgericht door PMV (Vlaamse overheid), samen met de verzekeraars AG, Baloise, Belfius, BNP  Paribas Fortis, Ethias en KBC. In november 2021 kwamen daar ook Allianz, de SFPIM (federale overheid) en P&V  bij. De banken vernieuwen hun steun voor een onbekend bedrag.

Met die verse middelen wil de Brusselse start-up in andere Europese landen actief worden. Lizy mikt op het Europees marktleiderschap in de leasing van tweedehandswagens. ‘De potentiële markt is enorm’, zegt Sam Heymans, de CEO van Lizy.

De eerste stap is het verstevigen de positie in Frankrijk, een markt die een andere benadering vereist dan de Belgische. ‘Frankrijk is niet alleen groter, er zijn per bedrijf ook minder leasewagens. We moeten er mikken op grotere ondernemingen om een even grote vloot uit te bouwen als in België’, zegt Heymans.

Met het Verenigd Koninkrijk zijn er minder synergieën, want ze rijden er links. Dat vereist andere wagens.

Sam Heymans
CEO Lizy

De analyse over andere landen wordt nog gemaakt. ‘Nederland zou mooi aansluiten bij België, al is de fiscaliteit voor leasewagens er minder interessant. Met het Verenigd Koninkrijk zijn er minder synergieën, want ze rijden er links. Dat vereist andere wagens. En Duitsland is veel competitiever.’

Fietsenketen

D'Ieteren ondersteunt meerdere start-ups met activiteiten rond mobiliteit. De groep financierde onder meer de groei van de autodeeldienst Poppy en legde geld op tafel bij het fietsleasebedrijf Joule. Ze heeft met Lucien een eigen fietsenketen. D’Ieteren zit ook in het kapitaal van de mobiliteitsapplicatie Skipr, die werknemers helpt mobiliteitsvormen te combineren. De familie D'Ieteren-Périer investeerde dan weer in het Leuvense Ivex, een start-up die software ontwikkelt voor zelfrijdende auto’s.

Couckes Alychlo investeert eveneens in mobiliteit. Het is onder meer aandeelhouder van de Nederlandse bouwer van elektrische bussen Ebusco en van het digitale platform Otra, waarmee truckers beveiligde parkeerplaatsen kunnen reserveren. Coucke zit ook in de Duitse bouwer van elektrische zonneauto's Sono Motors, maar die moest zijn ambities naar beneden herzien en verkoopt alleen nog zijn zonneceltechnologie aan autoconstructeurs.

Profiel Lizy
  • Brusselse start-up die zich bezighoudt met de leasing van tweedehands- en stockwagens.
  • Omzet (2023): meer dan 10 miljoen euro.
  • Aantal medewerkers: 40.
  • CEO: Sam Heymans.
  • Aandeelhouders: D’Ieteren, Alychlo (Marc Coucke), Sam Heymans, Vincent Castus, New Alpha, personeel (aandelenopties).
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.