D'Ieteren trekt winstverwachting op door goede prestatie Carglass

Gary Lubner, de CEO van Carglass ©Debby Termonia

De Brusselse autoholding verwacht dat een winstverbeteringsprogramma bij autoruitendochter Belron zijn vruchten zal afleveren.

D'Ieteren is na het plotse vertrek van Axel Miller een bedrijf zonder CEO aan het stuur. Maar aan de winstcijfers is dat niet te zien. In de eerste jaarhelft steeg de omzet van de groep met 3,5 procent, klinkt het in een trading update.

Het management verhoogt de winstverwachting voor het volledige boekjaar. Terwijl er eind februari werd gerekend op een tweecijferige winststijging (minstens 10 procent) mikt D'Ieteren nu op een stijging van de winst met minstens 25 procent.

Het optimisme komt er dankzij Belron, de autoruitenhersteller bekend van het merk Carglass. De omzet van Belron steeg in het eerste kwartaal met 12 procent. Belangrijker is dat een winstverbeteringsprogramma er op het goede spoor zit zodat de winst van deze divisie met minstens 30 procent zou moeten stijgen. 

Auto

Bij dochter D'Ieteren Auto, de invoerder van de merken van de Duitse groep Volkswagen, daalden de verkopen met 3,8 procent. Dat is geen verrassing omdat de Belgische automarkt dit jaar slechter gestart is. Marktleider D'Ieteren kon zijn marktaandeel opkrikken van 20,4 tot 20,6 procent. De groep verwacht wel dat de winst licht zal stijgen dankzij kostenbesparingen en de overname van concessiehouders.

De kleinste divisie van D'Ieteren, de luxeschriftjesmaker Moleskine, zag de omzet met 15 procent dalen. Dat heeft volgens de groep te maken met een mindere bijdrage van de B2B-verkopen. Vorig jaar waren er in het eerste kwartaal enkele buitengewoon grote orders.

Maar D'Ieteren zegt dat er door seizoenseffecten geen conclusie voor het volledige jaar mag getrokken worden uit dit zwakke jaarbegin. Moleskine zou over heel het jaar een tweecijferige winstgroei moeten kunnen optekenen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect