Advertentie

D'Ieteren verhoogt winstprognose, trekt weg uit China

Axel Miller, de CEO van D'Ieteren ©BELGA

De autodienstengroep trekt haar winstverwachting voor 2015 op. Dankzij gunstige wisselkoersen en sterke cijfers in de autodistributie heeft D’Ieteren in het eerste halfjaar merkelijk beter gepresteerd dan verwacht.

D’Ieteren, de invoerder van de merken van de VW-groep en het moederbedrijf van Belron (Carglass), realiseerde in de eerste zes maanden een omzet van 3,23 miljard euro. Dat is 8,6 procent meer dan in het eerste semester van 2014 en beter dan analisten hadden verwacht.

D’Ieteren Auto behield zijn marktaandeel op een vlakke Belgische markt, maar boekte niettemin een omzetgroei van 5,4 procent. Dat is onder meer te danken aan een positief prijs/mix-effect. 'Mensen kopen grotere en beter uitgeruste wagens', legde CEO Axel Miller uit op een persconferentie.

De omzetstijging van 11,9 procent bij Belron was grotendeels – goed voor ongeveer 10 procent – te danken aan positieve wisselkoerseffecten, in het bijzonder aan de sterke dollar. Hier en daar kon de ruitenhersteller ook prijsverhogingen doorvoeren. Geografisch was het beeld gecontrasteerd: door een zwakke markt kromp de omzet met 3,4 procent in Europa, terwijl elders in de wereld 7,3 procent groei werd opgetekend. De groep won marktaandeel in de Verenigde Staten en profiteerde er ook van de barre winter. In Europa was de markt heel zwak: 'Mensen rijden iets minder door de economische situatie, maar ook snelheidsbeperkingen en een betere conditie van de wegen spelen mee', aldus Miller.

Sprong

De hogere omzet vertaalt zich, samen met het effect van herstructureringen en besparingen, in een forse winstgroei. De courante winst voor belastingen – D’Ieterens favoriete maatstof – schoot 61,5 procent hoger tot 140 miljoen euro. Analisten hadden slechts op 120 miljoen euro gerekend. De winststijging is nagenoeg in dezelfde mate aan de autodistributie als de voertuigbeglazing te danken.

Het voertuigbeglazingsbedrijf Belron, dat voor 94,85 procent in handen is van D’Ieteren, is al jaren de voornaamste winstmotor van de Brusselse groep. Eind vorig jaar werd duidelijk dat de motor wat sputtert en Belron hier en daar ook groeipijnen kent. In tal van landen bootsen concurrenten de dienstverlening na en sommige markten blijken nog niet rijp voor Belrons bedrijfsmodel, dat kwaliteit hoog in het vaandel voert.  Daarom werden de activiteiten in tal van landen geherstructureerd of afgeslankt.

Dat gebeurde onder meer in China, een markt die Belron in 2009 betrad en waar het bedrijf via overnames zijn netwerk had uitgebreid tot 39 servicepunten. Die voerden niet alleen herstellingen en vervangingen van autoruiten uit, maar waren ook actief als groothandel in glas. Die laatste activiteit bleek niet rendabel en daarom besloot D’Ieteren in december vorig jaar ermee te stoppen. 31 niet-rendabele locaties werden toen gesloten, 8 bleven behouden in drie steden.

Nu gaat de groep nog een stapje verder: Belron trekt zich volledig terug uit China. De 8 resterende servicepunten gaan dicht en 70-80 mensen worden ontslagen, wat in het tweede halfjaar zal resulteren in een last van 4 miljoen euro. De impact op omzet en winst zal verwaarloosbaar zijn.

Volgens Axel Miller vormt de geografische spreiding in het enorme land dat China is, een probleem: er zouden heel grote investeringen nodig zijn om er op voldoende schaal te kunnen opereren, terwijl er geen garantie is op succes. De ‘business zeden’ laten volgens hem ook  te wensen over. Lees: er is heel wat fraude. Bovendien zijn er heel veel lokale spelers die tegen lage tarieven werken. ‘In zo’n markt willen wij niet spelen. Misschien zal er over 10-15 jaar wel potentieel zijn in China’, mijmert Miller.

 

Vooral de 'bijzonder grote sprong' van 60,2 procent bij D'Ieteren Auto is opvallend. Het gunstige prijs/mix-effect speelde mee, maar ook de herstructurering die D'Ieteren bij zijn Brusselse garages doorvoert en een goede verkoop van onderdelen en accessoires.

De herstructureringen die eind vorig jaar werden aangekondigd bij Belron, beginnen ook vruchten af te werpen. De winststijging van 62,4 procent is echter eveneens te danken aan kostenbesparingen en de sterke dollar.

De nettowinst van D'Ieteren bedraagt 83,7 miljoen euro tegen 65,9 miljoen euro een jaar eerder.

Prognose

Op basis van het goede halfjaarresultaat trekt D’Ieteren zijn winstprognose op. De groep rekent nu op een stijging met 20-25 procent van de courante winst voor belastingen in 2015. Tot dusver werd een toename van ‘meer dan 10 procent’ verwacht in vergelijking met 2014.

Als we de winststijging in het eerste halfjaar vergelijken met de jaarprognose, dan valt op dat de prognose een stuk voorzichtiger is. ‘De winstbijdrage in de tweede jaarhelft zal iets kleiner zijn en dat heeft met specifieke elementen te maken’, legt CEO Axel Miller uit. Het gaat onder meer om lanceringskosten voor de nieuwe Audi A4, terwijl de verkoop pas op het einde van het jaar zal starten, om reorganisatiekosten in het VK en om kosten voor het stopzetten van Belrons activiteiten in China (zie inzetje). 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud