Advertentie

D'Ieteren wil rendabiliteit dealers opkrikken

Axel Miller, de CEO van D'Ieteren, bij de bekendmaking van de jaarresultaten in februari. ©Photo News

D’Ieteren, de invoerder van de VW-merken in ons land, is bezorgd over de rendabiliteit van zijn concessiehouders en werkt aan een globaal plan om die te verbeteren. Dat zei topman Axel Miller op de algemene vergadering van de groep.

Die algemene vergadering was dit jaar een stuk geanimeerder dan andere jaren. Er was meer volk aanwezig en Axel Miller, die op 1 augustus de CEO-fakkel overnam van Jean-Pierre Bizet, gaf een uitgebreide toelichting bij het boekjaar 2013. Dat leverde een nagenoeg stabiele omzet op, maar de courante winst voor belastingen viel wel 11,3 procent terug.

Voorzitter en referentieaandeelhouder Roland D’Ieteren zette in zijn inleidend woord alvast de toon: D’Ieteren heeft zich in zijn 209-jarig bestaan steeds aangepast aan de context en zal zich ook nu moeten aanpassen aan moeilijke omstandigheden om zo weer aan te knopen met groei.

Zowel in autodistributie (D’Ieteren Auto) als inzake reparatie en vervanging van autoruiten (Belron) wordt D’Ieteren inderdaad geconfronteerd met een markt die volop in verandering is, legde Miller uit. De Belgische automarkt stabiliseert de laatste 2 à 3 jaar, er is minder dienst na verkoop en door de hevige concurrentie staan de prijzen onder druk. Bovendien is er een trend naar kleinere wagens die minder opbrengen, is er een waaier van aandrijfsystemen en worden de klanten veeleisender en steeds beter geïnformeerd.

Dealers

De markt is dus allesbehalve gemakkelijk en dat geldt zowel voor D'Ieteren zelf als voor de dealers die de ingevoerde merken verkopen. Net daarom vroeg een Nederlandse aandeelhouder zich af waarom de Brusselse groep dan garages had overgenomen in het Antwerpse en het Mechelse. Miller legde uit dat de as Brussel-Mechelen-Antwerpen van wezenlijk belang is voor D’Ieteren omdat daar onder meer bijna 40 procent van de bedrijfswagens wordt verkocht. 'Wij willen daar blijvend aanwezig zijn met grote concessies.' In het Brusselse is D’Ieteren het netwerk van eigen garages, dat zwaar verlieslatend was, aan het herstructureren. Het aantal vestigingen zal er dalen van twaalf naar zeven.

Maar ook over de niet-eigen dealers is D’Ieteren bezorgd, aangezien zij een essentiële schakel zijn in het verkoopproces. De groep werkt daarom aan een globaal plan om de rendabiliteit van de concessiehouders te verbeteren. Concrete informatie kon Miller daarover niet geven, maar hij zei wel dat er intense besprekingen worden gevoerd. ‘We zitten in de dezelfde boot. Hun rendabiliteit is ook voor ons belangrijk. Wij hebben een duidelijk objectief voor de rendabiliteit die zij moeten kunnen waarmaken’, klonk het. Als recepten hiervoor denkt hij aan samenwerking tussen dealers, bijvoorbeeld op het vlak van demowagens of vervangwagens, of het aanmoedigen van synergieën. Als invoerder zou D’Ieteren ook bepaalde taken van hen kunnen overnemen, zoals het voorbereiden van nieuwe wagens.

Groeimogelijkheden

Andere vragen op de algemene vergadering hadden vooral betrekking op Belron: waar kan de autoruitenspecialist nog uitbreiden en bestaat de kans dat het bedrijf zich ook uit bepaalde landen terugtrekt? Miller antwoordde dat Belron de komende jaren waarschijnlijk trager zal groeien dan in de periode 1999-2010. ‘Dat betekent niet dat wij geen ambities hebben voor het opkrikken van onze operationele rendabiliteit. In tal van landen zijn er ook nog veel groeimogelijkheden. Onder meer in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten is er nog veel ruimte om te groeien.’

Anderzijds is de eventuele terugtrekking uit een bepaald land geen taboe, als de markt daar tegenzit. Zo is de toestand in het Verenigd Koninkrijk momenteel bijzonder moeilijk door de opkomst van rechtstreekse verzekeraars. Belron heeft al maatregelen genomen om zijn rendabiliteit op peil te houden, maar de druk neemt nog toe. 'We zullen verder in de kostenbasis moeten snoeien of een andere beslissing nemen', concludeerde Miller.

Een aandeelhouder wou weten waarom Belron niet in Japan en Zuid-Afrika aanwezig is. Voor beide landen zijn er duidelijke redenen, maakte Miller duidelijk. Japan is geen interessante markt omdat de Japanners ‘veel te brave chauffeurs zijn' die de snelheidsregels respecteren en omdat Japan over een fantastisch wegennet beschikt waardoor er van die kant ook amper schade aan de ruiten kan komen. In Zuid-Afrika is een bedrijf van de familie Lubner, de oprichters van Belron, marktleider, zodat het niet verstandig zou zijn met hen in concurrentie te gaan.

Beckers

Op de AV en de daaropvolgende BAV werden alle agendapunten goedgekeurd, met uitzondering van een soort gifpilconstructie. De raad van bestuur telt voortaan ook twee nieuwe bestuurders: voormalig Delhaize-topman Pierre-Olivier Beckers (die hiervoor een dikke duim kreeg van Axel Miller) vervangt Christian Varin, die in januari aftrad, terwijl Michel Allé de plaats inneemt van Maurice Périer, die de leeftijdsgrens heeft bereikt. Périer is de schoonbroer van Roland D’Ieteren en kreeg gemeende woorden van dank voor zijn ‘pro-actieve en constructieve’ medewerking aan alle beslissingen van de raad en zijn loyale steun.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud