Daar is de betaalbare elektrische auto, nu de laadpalen nog

De tijd dat elektrische auto’s groene aflaten waren voor gefortuneerde zelfstandigen is voorbij. Een ongezien offensief van betaalbare stekkerauto’s zal de echte doorbraak inleiden.

16.990 euro. Dat is de nieuwprijs van een stadsautootje op fossiele brandstof als de Ford Fiesta of de Peugeot 208. Maar ook van de goedkoopste volledig elektrische auto op de Belgische markt, de Dacia Spring. Die verschijnt in de herfst in de showrooms en de producent belooft dat een volle batterij u tot 230 kilometer ver brengt. Geen immens bereik, maar de Spring is ook niet meteen de auto om zonder stoppen mee naar de Méditerranée te zoeven. Hij is eerder bedoeld als tweede auto of als poolwagen in een bedrijfsvloot.

Volkswagen ID.4

> bereik 345 km

> prijs 38.815 euro

> nu te koop

De Dacia is een van de vele voorbeelden van de stortvloed aan elektrische auto’s die dit jaar op de Belgische markt verschijnen. Naast peperdure topmodellen, zoals de Mercedes-Benz EQS (die meer dan 100.000 euro gaat kosten), zijn het dit jaar vooral elektrische auto’s die ook in prijs steeds beter de concurrentie aankunnen met hun varianten met een diesel- of benzinemotor.

Vorig jaar was de keus in elektrische auto’s nog beperkt tot een veertigtal, maar eind dit jaar gaan dat er meer dan 200 zijn. Elk volumemerk heeft nu een of meerdere modellen in zijn gamma. In de hele EU zullen dit jaar naar verwachting 2 miljoen elektrische auto’s worden verkocht: bijna dubbel zoveel als in 2020.

Volumemodel

Opel Mokka-e

> bereik 255 km
> prijs 36.200 euro
> nu te koop

Eind vorig jaar verschenen de eerste exemplaren van de Volkswagen ID.3 op de weg: een auto die voor het Duitse merk minstens zo belangrijk is als de Kever voor het naoorlogse VW was. Met een vanafprijs van 36.000 euro moet het model voor Volkswagen hét elektrische volumemodel worden.

Dat Volkswagen zich volledig op de elektrische auto stort, ontdekten beleggers afgelopen week ook. Na een presentatie over de batterijstrategie van het concern schoot het aandeel in enkele dagen tijd bijna 20 procent hoger. De autobouwer uit Wolfsburg wordt alsnog gezien als een echte concurrent voor het Californische Tesla.

Renault Twingo Electric

> bereik 190 km
> prijs 19.850 euro
> nu te koop

Met de bouw van zes batterijfabrieken en de ontwikkeling van goedkope, maar minder krachtige batterijen voor elektrische instapmodellen moet het mogelijk zijn dat tegen 2030 zeven op elke tien verkochte auto’s in de EU van het VW-concern (onder andere Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda, Seat, Lamborghini) zuiver op elektriciteit rijden.

BMW liet woensdag weten dat tegen 2050 de helft van zijn verkoop uit e-auto’s zal bestaan. Jaguar Land Rover belooft binnen 15 jaar de verbrandingsmotor volledig uit zijn gamma luxueuze Britse auto’s te hebben gebannen. Ford stopt uiterlijk in 2030 met de verkoop van auto’s met benzine- of dieselmotor in Europa. Volvo doet iets soortgelijks. Ondertussen is Europa, ondanks het lappendeken aan verschillende fiscale regels, de grootste markt voor elektrische auto’s.

Mercedes-Benz EQA

> bereik 424 km
> prijs 49.973 euro
> nu te koop

Dat elektrisch voluntarisme van de autobouwers is er niet zonder enige externe druk gekomen. In 2025 wordt in Europa voor nieuwe auto’s de zeer strenge Euro 7-uitstootnorm verplicht. Die is dusdanig streng dat velen hem beschouwen als een de facto verbod op auto’s met uitsluitend een verbrandingsmotor.

Daar komt nog bij dat pionier Noorwegen de verkoop van nieuwe auto’s met enkel een verbrandingsmotor vanaf 2025 verbiedt. Groot-Brittannië volgt in 2030. In hetzelfde jaar mag je Parijs alleen nog binnenrijden met een emissievrije auto.

De federale minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) lanceerde vorige week nog samen met acht van haar Europese collega’s een oproep aan de Europese Commissie om een duidelijke einddatum voor de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor te kiezen. Ook daar lijkt het jaar 2030 het einde van de klassieke automotor in te luiden.

BMW iX

> bereik 600 km

> prijs 81.200 euro
> vanaf november

Vast staat dat de elektrificatie van het wagenpark op 1 januari 2026 in ons land een enorme boost krijgt. Als de federale regering woord houdt, geldt vanaf dan alleen voor emissieloze (lees: elektrische) auto’s het fiscale gunstregime dat bedrijfswagens nu mateloos populair maakt.

De huidige federale regering moet de details nog uitwerken. Zo is het nog niet duidelijk of plug-inhybrides dan nog onder een gunstig regime vallen.

Voor de echte doorbraak op de particuliere markt heb je een auto nodig met een batterij-autonomie van 500 kilometer en een prijs van 20.000 euro.
Michel Martens
Hoofd studiedienst van de autosectorfederatie Febiac

Dacia Spring

> bereik 230 km

> prijs 16.990 euro

> in het najaar

Bang dat die nieuwe regeling de salariswagen de nek om zal draaien, is de sector niet. ‘De markt zal er klaar voor zijn’, zegt Frank Van Gool, algemeen directeur van de federatie van autoleasebedrijven Renta. ‘Kijk maar naar het modellenoffensief, niet alleen van de Duitse premiummerken, maar ook van bijvoorbeeld de Zuid-Koreanen. We moeten wel snel weten wat de voorwaarden zijn om van de gunstige fiscaliteit te blijven profiteren.’

Die nieuwe regelgeving kan een enorm effect hebben: de helft van de 500.000 nieuwe auto’s die jaarlijks in ons land worden ingeschreven, zijn bedrijfswagens. Als de ‘salariswagen’ zijn populariteit behoudt, betekent dat elk jaar zo’n kwart miljoen nieuwe elektrische auto’s op de Belgische wegen. En die moeten allemaal opladen.

Volvo C40

> bereik 418 km

> prijs nog niet bekend, in de VS 54.000 dollar

> vanaf december

Dat is op dit moment het laatste grote obstakel voor de doorbraak van de elektrische auto. Tot nu werden elektrische auto’s vooral gekocht door mensen met een vaste eigen parkeerplaats voor hun auto thuis en op het werk, waardoor het plaatsen van een laadinstallatie geen probleem was.

Maar stadsbewoners zonder vaste parkeerplaats moeten het hebben van publiek toegankelijke laadpalen in de buurt van hun woning. Daar hebben België en Vlaanderen een enorme achterstand. Vlaanderen telde eind vorig jaar 4.262 publieke laadpunten.

Dat staat in schril contrast met Nederland, waar er nu al bijna 69.000 zijn. Alleen de hoofdstad Amsterdam heeft er 3.700, bijna evenveel als heel Vlaanderen. In het Vlaams relanceplan van 4,3 miljard euro is 30 miljoen euro opzijgezet voor het verbeteren van de laadinfrastructuur in het gewest.

Kia EV6

©Kia

> bereik 410 km

> prijs 40.000 – 45.000 euro

> vanaf oktober

Dat moet helpen het aantal laadpunten in Vlaanderen tegen 2025 op te trekken met 30.000. En sinds deze week is het bij nieuwbouw in Vlaanderen verplicht rekening te houden met de eventuele plaatsing van een laadpunt voor elektrische auto’s.

Vlaanderen mag in laadpaleninfrastructuur dan nog een stevige achterstand hebben, een troef ten opzichte van andere landen is wel de grote rol van de bedrijfswagenmarkt.

‘Ja, we staan op een kantelpunt met elektrische auto’s. Vooral in de professionele markt. De iets hogere aankoopprijs wordt gecompenseerd door fiscale stimuli en de prijs per kilometer ligt ook lager, zeker als je thuis of op het werk oplaadt. In 2025 verwacht ik dat een kwart tot een derde van de nieuwe bedrijfswagens een elektrische zal zijn’, zegt Michel Martens, hoofd van de studiedienst van autosectorfederatie Febiac.

De leasingprijzen van elektrische auto’s dalen snel richting die van diesel- of benzinevarianten van hetzelfde model.
Frank Van Gool
Topman federatie van autoleasebedrijven Renta

Bij de particulieren gaat het iets langer duren, denkt Martens. ‘Voor de echte doorbraak op de particuliere markt heb je een auto nodig met een batterij-autonomie van 500 kilometer en een prijs van ongeveer 20.000 euro. Dan zijn mensen niet meer bang dat ze met een platte batterij langs de weg komen te staan en is de auto betaalbaar voor brede lagen van de bevolking. Maar eigenlijk is die autonomie voor de meeste mensen geen punt: in ons land leggen auto’s gemiddeld maar 50 kilometer per dag af.’

Van de 15.000 elektrische auto’s die vorig jaar in ons land verkocht werden, was meer dan 80 procent (12.000 auto’s) ingeschreven als bedrijfswagen. Dit jaar kan dat aantal volgens Renta-directeur Van Gool stijgen tot 25.000. ‘Die snelle stijging komt door het groeiende aanbod en omdat de leasingprijzen van elektrische auto’s snel dalen naar die van diesel- of benzinevarianten van hetzelfde model’, zegt Van Gool. Enkele jaren geleden werden vooral prijzige Tesla’s, met bijbehorende leasetarieven als bedrijfsauto ingeschreven.

Onzekerheid

Voorts bestond op de tweedehandsmarkt nog onzekerheid over de restwaarde van elektrische auto’s: is de batterij niet volledig versleten na de eerste 100.000 kilometer? Dat blijkt enorm mee te vallen, en dat drijft de restwaardes op. ‘Ondertussen is er geen verschil meer: elektrische auto’s worden grosso modo even snel afgeschreven als auto’s met benzine- of dieselmotor’, weet Van Gool.

Dat alles heeft tot gevolg dat elektrische auto’s in de leasemarkt in prijs bijna vergelijkbaar zijn met auto’s met een verbrandingsmotor. Van Gool geeft een voorbeeld. ‘De elektrische Volkswagen ID.3 is vergelijkbaar met de Volkswagen Golf. Gebaseerd op een contract van 25.000 kilometer per jaar met een loopduur van vier jaar kost een ID.3 nu zo’n 500 euro per maand. Voor een Golf met dieselmotor is dat 460 euro. Maar daarmee blaas je de verbrandingsmotor nog altijd niet weg.’

200
Vorig jaar was de keuze in elektrische auto’s nog beperkt tot een veertigtal, maar eind dit jaar gaan dat er meer dan 200 zijn.

Die elektrische bedrijfswagens kunnen vervolgens als tweedehands ook de particuliere autokoper overhalen om elektrisch te rijden. Tot nu toe zijn leaseauto’s die einde contract zijn erg in trek bij buitenlandse kopers. ‘Die elektrische auto’s moeten we proberen hier te houden’, zegt Van Gool. Hij denkt dat er formules komen voor particulieren om een elektrische auto te leasen. Zo’n leaseformule moet potentiële kopers van een tweedehandse e-auto over de drempel kunnen helpen van de nog altijd aanzienlijke prijs van ongeveer 20.000 euro. Nu ligt die prijs voor benzine- en dieselwagens doorgaans tussen 10.000 en 15.000 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud