DAF Trucks pompt 200 miljoen euro in Kempische fabriek

De DAF-fabriek in Westerlo

De Nederlandse truckbouwer DAF investeert een recordbedrag in zijn onderdelenfabriek in Westerlo.

De fabriek in Westerlo, goed voor circa 2.800 werknemers, maakt cabines en assen voor de middelzware en zware trucks van DAF. De toekomst van de site oogt rooskleurig nu het Nederlandse moederbedrijf 200 miljoen euro vrijmaakt voor de modernisering en uitbreiding van de fabriek.

DAF-topman Harry Wolters maakte de investering dinsdag ter plaatse bekend in aanwezigheid van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA). De fabriekshallen van zowel de afdeling Body (de kale truckcabines) als Trimming (bekleding en afwerking van de cabines) worden fors uitgebreid.

In totaal gaat het om een uitbreiding met 33.000 vierkante meter, wat vrijwel neerkomt op een verdubbeling. De productielijn krijgt ook 130 hoogtechnologische robots en 135 volautomatische laspistolen.

Dankzij de investeringen zal de productielijn voor truckcabines haar capaciteit met 45 procent kunnen verhogen, tot 300 cabines per dag in een tweeshiftensysteem. De productiecapaciteit komt daarmee op hetzelfde niveau als van de nieuwe cabinelakstraat die eind 2017 officieel werd geopend. Al is bij de vakbonden niet iedereen ervan overtuigd dat die maximale niveaus overal haalbaar zullen zijn.

Het gaat om de grootste investering ooit van DAF in Westerlo. De modernisering kost dubbel zoveel als de investering in de lakstraat (100 miljoen euro). De Antwerpse bouwfirma Cordeel zal instaan voor de nieuwe gebouwen, inclusief een nieuw administratief hoofdkwartier.

Enkele grote lijnen van de modernisering raakten in januari al bekend, toen DAF Trucks zijn alliantie met de eveneens Eindhovense industriĆ«le groep VDL bevestigde.

Modernere fabriek, maar minder jobs

Het investeringsnieuws komt er kort nadat DAF 150 tijdelijke jobs schrapte in Westerlo. Door een Europese daling van de bestellingen schroefde de vrachtwagenbouwer de productie van CF- en XF-trucks terug van 240 naar 225 voertuigen per dag en dat heeft vanaf volgende maand ook een impact op de werkgelegenheid in de Kempische fabriek.

Volgens de bonden is het banenverlies evenwel geen reden tot paniek, omdat de terugval na drie uitzonderlijk sterke jaren komt.

'We zitten met een dubbel gevoel', zegt ACV-hoofdafgevaardigde Davy Baelus. 'Doordat we zakken in productie, moeten we afscheid nemen van collega's. Maar de aangekondigde investeringen geven ons 20 jaar werkzekerheid. Ik zou beide zaken wel ontkoppelen. Het eerste heeft te maken met de normale pieken en dalen van een cyclus, het tweede gaat over de langetermijntoekomst van de fabriek.'

Minder shifts

Baelus verwacht dat met de komst van de nieuwe robots en de verdere automatisering de bij het personeel populaire nacht- en weekendploegen over enkele jaren zullen verdwijnen. 'De toegenomen productiecapaciteit zal het mogelijk maken om het werk met minder shifts te doen.' 

DAF opende zijn fabriek in Westerlo in 1966 en is goed voor een omzet van circa 1 miljard euro. De fabriek werkt de trucks af die in Eindhoven en in Leyland in het Verenigd Koninkrijk van de band rollen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect