Advertentie

Daimler zet mee schouders onder batterijfabrieken

Daimler-CEO Ola Kaellenius bij de presentatie van de elektrische EQE-lijn van Mercedes. ©REUTERS

Mercedes-moeder Daimler slaat de handen in elkaar met concurrent Stellantis (Fiat, Peugeot, Citroën, Opel) om enkele Europese batterijfabrieken uit de grond te stampen.

Daimler stapt voor 33 procent in het kapitaal van Automotive Cells Company (ACC), een initiatief van de autogroep Stellantis en de energiegroep TotalEnergies. Volgend jaar denkt de groep zo'n 500 miljoen euro te investeren in het project. De totale investering zal onder de 1 miljard euro blijven, denkt het bedrijf.

Het doel van ACC is gigafabrieken neer te poten in Frankrijk en Duitsland met tegen het einde van het decennium een capaciteit van 120 Gigawattuur (GWh) per jaar. Die fabrieken moeten de batterijcellen produceren waar autobatterijen op draaien. Die productie zit voorlopig nog in Azië geconcentreerd.

Omslag

Door de productiecapaciteit in Europa te verhogen, willen de Europese autobouwers zich verzekeren van aanvoer, terwijl de auto-industrie de omslag maakt van fossiele brandstoffen naar elektrisch rijden. Daimler heeft zelfs als doel tegen 2030 enkel nog elektrische wagens te produceren.

Tegen 2039 wil het bedrijf ook CO2-neutraal zijn. Dat de batterijcellen die bij ACC zullen worden gemaakt voor 95 procent recycleerbaar zijn, moet bijdragen aan dat doel.

ACC heeft een totale financieringsnood van zo'n 7 miljard euro. 1,3 miljard euro daarvan is al verzekerd via Franse en Duitse subsidies. De bouw van de eerste fabriek van ACC gaat in 2023 van start in het Franse Douvrin. In 2025 komt daar een Duitse fabriek bij, in Kaiserslautern.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud