Degroof Petercam: 'Uitstel dreigt voor verkoop autodivisie Recticel'

De groei van Recticel moet vooral komen van de isolatiedivisie, zegt het beurshuis Degroof Petercam.

De Degroof Petercam-analiste Nathalie Debruyne denkt dat het coronavirus de verkoop van de autotak van Recticel bemoeilijkt.

Debruyne zette dinsdag het 'kopen'-advies van Recticel om in een ‘houden’-advies. Verder zakt het koersdoel van 9,9 naar 8,2 euro. Debruyne denkt dat de schuimrubberfabrikant de verkoop van de autotak (interieurbekleding) opnieuw zal uitstellen.

'Het bedrijf beloofde meer duidelijkheid te geven tegen het einde van 2019, maar we hebben nog geen aankondiging gezien. We denken dat Recticel de verkoop opnieuw zal uitstellen als gevolg van het coronavirus’, zegt Debruyne. 

‘De marktomstandigheden zijn ook niet van die aard om een goede prijs te bekomen. Het risico dat er helemaal geen deal meer komt is toegenomen', vervolgt Debruyne. Ze wijst erop dat de schuimrubberproducent vier fabrieken heeft in China. Het aandeel Recticel zakte dinsdag met 3,1 procent naar 7,17 euro.

Recticel publiceert vrijdag jaarresultaten. Analisten verwachten een terugval van de brutobedrijfswinst (ebitda) - op vergelijkbare basis - met 13 procent. Bij de tradingupdate eind oktober waarschuwde Recticel al voor een daling van de ebitda met 5 à 10 procent. Eerder ging de groep uit van een stabiele ebitda. 

De afdelingen Automobiel en Comfort kampen met een krimpende markt. De tak isolatie groeit dan weer sterk, maar de concurrentie veroorzaakt prijsdruk. 

‘Tegen een ondernemingswaarde van 6,2 keer de verwachte ebitda van 2020 blijft Recticel aantrekkelijk gewaardeerd. Vooral dan in het licht van het groeipotentieel van de isolatiedivisie. Zodra de autodivisie verkocht raakt, heeft Recticel de middelen om de isolatiedivisie verder te ontwikkelen’, besluit Debruyne.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud