Detroit-veteraan wordt nieuwe Ford-CEO

Mark Fields

Ford promoveert algemeen directeur Mark Fields tot nieuwe CEO. Fields' voorganger Alan Mulally werd in 2006 bij Boeing weggeplukt, maar na diens succesvolle parcours lijkt de Amerikaanse autobouwer nu voor continuïteit te kiezen.

De kogel is door de kerk: Ford-veteraan Mark Fields krijgt de zware taak Alan Mulally op te volgen. Dat meldt het persbureau Bloomberg op basis van meerdere bronnen dicht bij het dossier. De 53-jarige Fields is een echte insider: hij werkt al een kwarteeuw bij de nummer twee van Detroit en doorliep er als manager zowat alle afdelingen.

In 2012 volgde de promotie tot algemeen directeur (COO), een logische springplank naar de topjob van CEO. Fields kreeg die job nadat hij er in geslaagd was op enkele jaren het onderste lijntje van de Amerikaanse fabrieken om te turnen van recordverliezen naar recordwinsten.

Het is niet onlogisch dat Ford dit keer eerder intern naar een 'safe pair of hands' zoekt. Dat was in 2006 wel anders. Toen plukte voorzitter Bill Ford Alan Mulally bij Boeing weg om de toen zwalpende autoconstructeur op de schop te nemen. Toen een verrassing van formaat: Mulally was een Boeing-man in hart en nieren, die al in 1969 bij de vliegtuigbouwer aan de slag gegaan was.

Turnaround

Met succes: het is grotendeels aan de 68-jarige Mulally te danken dat Ford in tegenstelling tot stadsrivalen GM en Chrysler de crisisjaren doorkwam zonder overheidshulp en bovendien een echte turnaround meemaakte. Mulally schuwde de harde maatregelen niet: in de Verenigde Staten gingen flink wat fabrieken dicht en ook in Europa sneuvelde onder meer de fabriek in het Limburgse Genk.

Operationeel maakte Mulally een eind aan het kluwen van merken en regio's met de 'One Ford'-strategie. De regionale afdelingen zijn niet langer eilandjes die elk hun eigen ding mochten doen. Voortaan moeten alle modellen wereldwijd kunnen verkopen, zoals de Ford Focus of recent de nieuwe versie van het gespierde sportmodel Ford Mustang.

Het parcours van Mulally bleef niet onopgemerkt, andere bedrijven trokken aan de mouw van de manager. Maar uiteindelijk bedankte de CEO voor de topjob bij Microsoft - een softwaregigant die net als Ford in 2006 de weg kwijt is - om zijn carrière bij Ford af te sluiten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud