Dex, de onbekende uitdager van Cardoen

©Wouter Van Vooren

Vanuit West-Vlaanderen stampt Dex in sneltempo een keten van nieuwe en jonge tweedehands auto’s uit de grond. ‘Als Cardoen de Colruyt is, zijn wij de Delhaize.’

Een kleine Fiat 500, een Opel-SUV, een Porsche 718 Cayman uit 2018 en een drie jaar oude Audi TT (kostprijs: 36.000 euro) met rode leren zetels. In de showroom van de autoketen Dex in Hooglede staat voor elk wat wils. ‘Proficiat!’, zegt een verkoper in een rood Dex-hemd tegen een trotse jongeman die net het koopcontract voor zijn nieuwe auto heeft getekend.

Eigenaar Joost Huys (48) ontvangt ons in zijn kantoor op de eerste verdieping, waar hij de autoverkoop beneden op een groot scherm in realtime opvolgt. Huys begon zijn carrière als eenvoudige garagist. Hij baatte jarenlang de Brugse garage Ford-Canada uit, die zijn grootvader na de Tweede Wereldoorlog oprichtte en als eerbetoon naar de Canadese bevrijders van de stad vernoemde. 15 jaar geleden verkocht de familie Huys de zaak. ‘Het gamma was te eng en de bemoeienissen van de importeur te groot’, zegt Huys. ‘Ik heb toen beslist een multimerkenzaak te openen omdat ik niet meer afhankelijk wilde zijn van één merk.’

Huys opende zijn eerste showroom in 2005 vlak bij Roeselare, strategisch in het midden van de provincie. Als bedrijfsnaam koos de West-Vlaming voor Dex. ‘Ik zocht een korte, krachtige naam die in alle talen goed klinkt’, vertelt hij. ‘De letter X was toen in de mode en de domeinnaam was nog vrij. Het leidt er wel toe dat ze me vaak meneer Dex noemen’, lacht Huys.

Kortinggekke Belgen

Dex’ businessmodel draait rond ‘easy car shopping’. ‘De autosector maakt de verkoop voor klanten altijd zeer ingewikkeld’, zegt Huys. ‘Om de aangeboden prijs te krijgen moet je aan 37 voorwaarden voldoen. Bij ons is het eenvoudig: we bieden één scherpe nettoprijs en daar gaat nooit iets af.’ Dat schrikt de kortinggekke Belgen volgens de zaakvoerder niet af. ‘Een korting is een correctie op een te hoge vraagprijs. Omdat we zeer competitief prijzen, hebben we geen kortingen nodig.’

Overal waar paniekvoetbal wordt gespeeld, moeten we zijn.
Joost Huys
eigenaar Dex

Aanvankelijk verkocht Dex alleen jonge tweedehands auto’s. Sinds enkele jaren staan ook gloednieuwe auto’s in de etalage. Dex haalt die onder meer bij Europese dealergroepen en invoerders die aan het eind van het jaar hun verkoopdoelen moeten halen. ‘Hoe meer druk de constructeur op invoerders en dealers legt, hoe meer aanbiedingen we krijgen’, zegt Huys. ‘Overal waar paniekvoetbal wordt gespeeld, moeten we zijn.’

Sinds enkele jaren sluit Dex vaste afneemcontracten met lokale invoerders in landen als Polen, Kroatië en Spanje. Het bedrijf profiteert van de verschillende belastingsystemen. ‘Door hoge belastingen verkopen sommige modellen of opties in bepaalde landen niet. Denen moeten veel belastingen betalen op dure auto’s, waardoor ze minder opties kiezen. Maar Deense invoerders moeten van hun constructeur wel een vast aantal auto’s verkopen. Als ze bepaalde modellen niet kwijt raken, verkopen ze die aan ons.’

Kameleon

DEX

 Activiteit: verkoop van nieuwe en jonge tweedehands auto’s (2019: 4.000 auto’s).

Oprichting: 2005.

Eigenaar: Joost Huys.

Hoofdkwartier: Hooglede.

Aantal winkels: 15.

Omzet (boekjaar 2018-2019): 51,4 miljoen euro.

Bedrijfswinst: 1,6 miljoen euro.

Nettowinst: 1 miljoen euro.

Aantal werknemers: 20.

 

Die eenvoudige strategie legt Dex geen windeieren. Tien jaar lang was de showroom in Hooglede de enige vestiging van Dex. Na een forse groei telt de keten nu 15 winkels verspreid over Vlaanderen en Wallonië. ‘Het eerste jaar verkochten we 500 wagens’, zegt Huys. ‘Dit jaar doen we er in België 4.000, volgend jaar mikken we op 5.000.’

De groei blijkt ook uit de jaarrekeningen. Terwijl Dex vijf jaar geleden een omzet van 20 miljoen euro draaide, bedroeg die in het jongste boekjaar 51,4 miljoen. Daaruit puurde Dex een bedrijfswinst van 1,6 miljoen euro. Met zo’n winstmarge scoort de keten behoorlijk goed in de notoir onrendabele garagesector.

Dex slaagt daarin door de kosten erg laag te houden. Het bedrijf, dat amper 20 werknemers in dienst heeft, werkt met franchisenemers. Die bezitten de garages en betalen Dex een vergoeding voor de IT en de marketing. Dex streeft ook naar een zo groot mogelijke rotatie. Na een foto en een poetsbeurt in Roeselare belanden binnengekomen auto’s zo snel mogelijk in de showroom. Gemiddeld zijn tweedehandse auto’s binnen 76 dagen verkocht. Binnen de week kunnen klanten hun aanwinst afhalen.

Bovendien kan Dex snel schakelen als een model niet aanslaat bij de consument. ‘We zijn de kameleon van de autosector. We kunnen heel snel het geweer van schouder veranderen. Zodra we competitief zijn, bieden we een model aan. Maar als een model niet draait, stoppen we ermee. Daardoor blijven onze marges goed.’

'Particulier koopt geen elektrische auto'

Bijna 90 procent van de nieuwe  auto’s die Dex verkoopt, rijden op benzine. ‘De vraag naar e-auto’s bij particulieren is onbestaande’, zegt Joost Huys, de eigenaar van Dex. ‘Een elektrische auto is gewoon te duur. Als je ziet wat je met hetzelfde budget in benzine of diesel kan kopen, dan is het verschil enorm. We hebben een paar keer elektrische auto’s in de showroom gezet. Die bleven daar altijd lang staan.’

Volgens Huys tellen voor de consument enkel de directe euro’s. ‘Een bedrijf denkt na over de voordelen alle aard en over de afschrijvingen. Maar een particulier wil alleen weten wat de aankoopprijs is en hoeveel de auto per maand kost. Je moet al heel groen zijn om vandaag voor elektrische of hybride te kiezen.’

 

Delhaize

De vraag is hoelang Dex nog zo hard kan groeien. Huys ziet nog enkele gaten in zijn Waalse netwerk, maar vindt 20 vestigingen het maximum in België. ‘We gaan niet dezelfde fout maken als de invoerders jaren geleden en op elke hoek van de straat een garage zetten.’

Daarna lonkt voor Dex het buitenland, en dan vooral Noord-Frankrijk. ‘Als ons concept in België werkt, zie ik geen reden waarom dat in het buitenland niet zou lukken’, zegt Huys. ‘Het enige probleem is dat dit een zeer kapitaalsintensieve business is. Er staan hier 1.000 auto’s in stock, die is 15 miljoen euro waard. Voorlopig financiert onze eigen groei de helft van onze expansie. Maar als we de stap naar het buitenland zetten, hebben we een investeerder nodig. We zijn niet op zoek en dat moet niet morgen gebeuren. Maar op een bepaald moment zullen we niet meer in hetzelfde tempo kunnen groeien.’

Door het businessconcept en de forse groei wordt Dex vaak vergeleken met zijn Antwerpse concurrent Cardoen. Net als Cardoen verkoopt Dex zijn auto’s grotendeels aan particulieren. Maar Huys ziet een groot verschil in het gamma. ‘Bij Cardoen vind je weinig auto’s die meer dan 25.000 euro kosten, wij gaan makkelijk naar 50.000 euro. Wij zitten in een hogere en bredere prijsklasse. Als Cardoen de Colruyt wil zijn, zijn wij de Delhaize. Je kan hier ook een goede wijn vinden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud