Dieselfraude duwt VW in het rood

Sven Stein, de topman van VW in Japan, boog woensdag diep en lang om zich te verontschuldigen voor het milieuschandaal. Hij deed dat op het autosalon van Tokio, net voor hij er de nieuwe VW Tiguan GTE Concept onthulde. ©EPA

De autobouwer slikt het eerste verlies in vijftien jaar, maar beleggers hadden erger verwacht.

Het Volkswagen-concern heeft in het derde kwartaal een verlies geleden van 1,7 miljard euro. Oorzaak is het gigantische milieuschandaal, dat een impact had van 6,7 miljard euro. Analisten hadden een nog forser verlies verwacht.

Omzetmatig deed de grootste Duitse autobouwer het wel goed. Van enige impact van dieselgate op de verkoop kon ook nog (bijna) geen sprake zijn, aangezien het milieuschandaal pas op 18 september losbarstte. De groepsomzet steeg met 5,3 procent tot 51,5 miljard euro.

Het bedrijfsresultaat voor uitzonderlijke elementen bleef nagenoeg constant (-0,7%) op 3,2 miljard euro. Het gesjoemel met software die dieselmotoren in een testomgeving veel schoner deed lijken dat ze in werkelijkheid – in het gewone verkeer – waren, leidde tot 6,7 miljard extra kosten. Die houden verband met het zoeken van technische oplossingen om de dieselmotoren van het type EA 189 weer aan de normen te laten beantwoorden en met het wereldwijd terugroepen van zo’n 11 miljoen voertuigen. Of het voorziene bedrag voor dit alles zal volstaan, valt nog te bezien.

Het VW-logo op de fabriek van Braunschweig ©Bloomberg

Inclusief de uitzonderlijke lasten kleurt het bedrijfsresultaat 3,5 miljard euro rood, in lijn met de verwachting van analisten. Het resultaat voor belastingen daalt van 3,7 tot -2,5 miljard euro en het uiteindelijke nettoresultaat van krap 3 tot -1,7 miljard euro. Het verlies, het eerste kwartaalverlies in 15 jaar voor de Duitse automobielreus, is echter kleiner dan gevreesd want analisten hadden gemiddeld 2,1 miljard verwacht.

Over de eerste negen maanden zien de resultaten van het VW-concern er een pak beter uit, met een 8,5 procent hogere omzet, en een bedrijfswinst van 3,3 miljard euro. Dat is echter 64,5 procent minder dan een jaar eerder.

Als gevolg van het dieselschandaal past VW zijn jaarprognose aan. De groep uit Wolfsburg verwacht nu ongeveer evenveel voertuigen te verkopen als vorig jaar maar wel tot 4 procent meer omzet te boeken. Het bedrijfsresultaat zal in 2015 echter duidelijk onder dat van 2014 liggen. Toen was er een recordcijfer van 12,7 miljard euro. Voor uitzonderlijke elementen rekent VW op een operationele winstmarge tussen 5,5 en 6,5 procent; in 2014 was dat 6,3 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud