Advertentie

Dieselgate: Advies EU-hof veegt uitleg van Volkswagen van tafel

©REUTERS

Een belangrijk argument waarop Volkswagen zich beroept in de rechtszaken over Dieselgate, staat onder druk. De advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie volgt de uitleg niet en noemt een systeem dat de autogroep gebruikte illegaal.

Een reeks onthullingen over gesjoemel met de emissietesten bracht Volkswagen in 2015 in een lastig parket. De Duitse autoreus bleek jaren te lage uitstootwaarden van stikstofoxide (NOx) en CO2 te hebben doorgegeven. Op de weg stootten zijn dieselwagens 70 keer meer NOx-deeltjes uit dan op papier. 

Het ingebouwde uitlaatgasrecirculatiesysteem, waarmee de uitstoot van diesels naar beneden wordt gebracht, bleek het grootste deel van de tijd uit te staan. Het softwaresysteem werkte enkel bij temperaturen tussen 17 en 33 graden Celsius.

Volgens Volkswagen was dat om motorschade te voorkomen. En dan voorziet de wet in een uitzondering, redeneerde de fabrikant in de Oostenrijkse rechtbank. Daar zijn consumenten een zaak tegen Volkswagen begonnen. Het Oostenrijkse gerecht legde de redenering voor aan het Europees Hof van Justitie.

Advies

Advocaat-generaal Athanasios Rantos concludeert in een advies aan het hof dat het voorkomen van motorschade het gebruik van de software niet rechtvaardigt. Het systeem is niet legaal en mocht dus niet worden gebruikt.

Het advies is niet bindend voor het hof, maar is wel belangrijk. Het hof heeft de neiging adviezen van de advocaat-generaal te volgen. Bovendien ligt het oordeel van Rantos in deze zaak in lijn met eerdere rechtspraak van het hof.

Het hof gaat nu in beraad en komt vermoedelijk over enkele maanden met een uitspraak. Als het hof meegaat in het advies van de advocaat-generaal, heeft dat invloed op de zaak in Oostenrijk, maar ook op claims elders in Europa. Volkswagen kan zich dan niet meer beroepen op hetzelfde argument.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud