‘Dieselgate is op lange termijn goed voor Melexis'

CEO Françoise Chombar ©Photo News

Melexis voorspelt voor volgend kwartaal onverwacht een daling van de omzet. Op de lange termijn blijft CEO Françoise Chombar optimistisch. ‘Dieselgate kan positief uitdraaien voor ons.’

Vooraf waren beleggers wat nerveus voor het kwartaalrapport van Melexis , een hofleverancier van chips en sensoren voor de autoindustrie. De automobielmarkt kampt met enkele grote uitdagingen. In China, de grootste automarkt ter wereld, daalt de verkoop en een groot milieuschandaal doet het VW-concern, de grootste autobouwer van Europa, op zijn grondvesten daveren.

Die uitdagingen weerspiegelden zich alvast niet in het voorbije kwartaal. Melexis realiseerde een omzet van 101,6 miljoen euro, 17 procent meer dan een jaar eerder en status-quo met het tweede kwartaal (101,8 miljoen euro), zoals het bedrijf zelf had voorspeld.

Analisten waren een tikkeltje optimistischer en hadden gemikt op 102,1 miljoen euro. In vergelijking met het tweede kwartaal had de dollarkoers een negatief effect van 1 procent. Netto houdt de chipproducent een winst van 25 miljoen euro over of 0,62 euro per aandeel. Dat 1 procent meer dan een jaar eerder.

Groenere auto’s hebben meer halfgeleiders en sensoren aan boord.
Françoise Chombar
Ceo Melexis

Voor het vierde kwartaal is het Ieperse bedrijf echter minder optimistisch. ‘Het klantensentiment blijft op korte termijn onduidelijk, hoewel we vanaf begin 2016 de eerste tekenen van verbetering waarnemen’, staat in een persbericht. Melexis voorspelt dan ook een ‘lage eencijferige omzetdaling’ in het vierde kwartaal tegenover het derde kwartaal.

Ook voor het hele jaar wordt de omzetverwachting bijgespijkerd. Eind juli ging Melexis nog uit van een omzetgroei van 20 à 25 procent; nu is de verwachting duidelijk lager, met name ‘dicht bij 20 procent’. De winstprognose wordt wel gehandhaafd: een brutomarge boven 47 procent en een bedrijfsmarge boven 26 procent.

©mediafin

Het omzetalarm heeft echter niets te maken met dieselgate, laat Melexis weten. ‘Er is niet echt een verklarende trend voor de zwakte die we volgend kwartaal zien’, legt CFO Karen Van Griensven uit. ‘Het gaat om enkele grillige bewegingen die samenkomen. Sommige productlijnen presteerden bovengemiddeld, maar in bepaalde gevallen waren er ook voorraadcorrecties. Als er al een trend is, is het dat die zwakte voorbij zal zijn in het eerste kwartaal van volgend jaar.’

Gevraagd naar de mogelijke impact van het schandaal met sjoemelsoftware bij Volkswagen toont CEO Chombar zich zelfs optimistisch. ‘We zijn net als iedereen geschokt over wat aan het licht is gekomen, maar we zien geen onmiddellijke impact voor Melexis. Als potentiële autokopers Volkswagen zouden mijden, zijn we beschermd omdat we aan meerdere autoleveranciers leveren. De consument zal door het schandaal geen auto minder kopen.’

‘Op lange termijn kan het effect zelfs positief zijn’, zegt Chombar. ‘De regels zullen strenger worden en dat speelt in ons voordeel. Groenere wagens hebben meer sensoren en halfgeleiders aan boord.’

Chombar verwacht veel van de hybride wagens, die de helft meer sensoren en halfgeleiders aan boord hebben dan een elektrische wagen of een auto met een verbrandingsmotor. ‘Bij hybride auto’s moeten er immers twee motoren op elkaar afgestemd worden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud