1
analyse

Dodelijk ongeval raakt Uber in zijn kern

De test-Volvo van Uber en de fiets van de overleden vrouw. ©ISOPIX

Het dodelijke ongeval met een zelfrijdende Uber in Phoenix, Arizona, raakt het bedrijf in de kern van zijn toekomststrategie.

Van onze correspondent in Silicon Valley, Klaas Broekhuizen 

Uber kan alleen maar structureel winstgevend worden als het met beduidend minder chauffeurs kan werken, zei de CEO Dara Khosrowshahi begin dit jaar. Binnen 12 tot 18 maanden wil hij starten met zelfrijdende auto's. Dat valt ongeveer samen met de voorgenomen beursgang van Uber.

Vrijwel ieder automerk test momenteel zelfrijdende auto's, net als techbedrijven als Waymo (zusterbedrijf van Google) en vermoedelijk ook Apple. Enkele doen dat in steden, maar er wordt ook getest op afgesloten circuits, waar een stedelijke omgeving is nagebouwd.

Investeringen

Volgens de website electrek.co hebben al deze bedrijven samen al meer dan 80 miljard dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling of aanschaf van laser, radar, camera's, gps-navigatie en sonar. Het bedrag kan nog beduidend hoger zijn, omdat lang niet alle bedrijven transparant zijn over hun overnames en investeringen. Het totale bedrag geeft aan hoeveel druk erachter zit om dit project te doen slagen.

Men gaat ervan uit dat tussen nu en 2022 steeds meer merken zelfrijdende auto's op de markt gaan brengen. Uber is altijd een van de meest optimistische voorspellers geweest. Het bedrijf heeft ook het meeste belang bij dat hoge tempo, omdat het om zijn verdienmodel gaat. Het afgelopen jaar maakte Uber nog ruim 5 miljard dollar verlies. CEO Khosrowshahi rekende onlangs voor dat de kosten per kilometer bij Uber omlaag moeten, van 2,50 dollar naar ongeveer 1 dollar. Dan gaan mensen geen auto's meer kopen, maar wordt het aantrekkelijker om ritten te huren.

Waymo

Kenners beschouwen Tesla en Waymo als voorlopers. Waymo heeft de meeste echte testkilometers gemaakt: meer dan 4 miljoen. Op de computer heeft Waymo al meer dan 2,5 miljard gesimuleerde kilometers afgelegd. Het bedrijf test als enige, ook in voorsteden van Phoenix, zelfrijdende auto's zonder een chauffeur als back-up. Het vervoert ook mensen met die auto's, wat als het ultieme teken van vertrouwen wordt gezien.

Uit de eerste reacties op het dodelijke ongeluk in Arizona blijkt dat het testen van de benodigde technieken nauwelijks vertraagd wordt. Voor zover bekend heeft alleen Uber al zijn testen met zelfrijdende auto's stilgelegd. Toezichthouders en politici praten wel over extra regelgeving, waarin de eisen aan de veiligheid van zelfrijdende auto's verder worden opgevoerd.

Schuld

In de VS vielen vorig jaar meer dan 40.000 doden in het verkeer, meer dan honderd per dag en ongeveer een per 100 miljoen gereden kilometers. Bij elkaar hebben alle testauto's rond de 10 miljoen kilometers afgelegd, en nu al is een eerste dodelijke slachtoffer gevallen. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat deze testauto's vooral in de steden kilometers maken. De afgelopen jaren zijn al tientallen minder ernstige ongelukken geregistreerd met zelfrijdende auto's. Daarbij was in de meerderheid van de gevallen de zelfrijdende auto niet de schuldige van het ongeluk en ging het overwegend om blikschade.

Meerdere toezichthoudende organisaties zijn inmiddels afgereisd naar Tempe, een voorstadje van Phoenix. Ze gaan onderzoeken hoe de Uber-auto een overstekende vrouw heeft kunnen aanrijden, met de noodlottige afloop. Het ongeluk gebeurde midden in de nacht en niet op een verlichte voetgangersoversteekplaats, is al duidelijk. Volgens diverse media stak de vrouw plotseling over vanuit de middenberm met haar fiets aan de hand. De (niet-actieve) chauffeur zegt niets gezien te hebben, tot hij het lawaai van de aanrijding hoorde.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content