Doorbraak in batterijen voor elektrische auto

©ANP

Met een nieuw ontwikkelde batterij zouden elektrische auto’s drie keer verder kunnen rijden. De ontwikkelaars van het Amerikaanse bedrijf SolidEnergy verwachten hun lithium-batterij binnen twee jaar op de markt te hebben.

De ontwikkelaars van de nieuwe lithium-batterij stellen in de Financial Times dat hun nieuwe product ervoor zal zorgen dat de rijafstand voor elektrische auto’s zal verdriedubbelen en de kostprijs 20 procent lager zal liggen dan bestaande autobatterijen. Voor elektrisch rijden zou dat een enorme doorbraak betekenen, aangezien de potentiële rijafstand en de kostprijs belangrijke hindernissen vormen voor de elektrische wagen.

Apple en Tesla

De technologie werd ontwikkeld door de wetenschappers Qichao Hu en Donald Sadoway van het gereputeerde Massachusetts Institute of Technology. In 2012 richtten ze de spin-off SolidEnergy op in de buurt van Boston. Binnen twee jaar verwachten ze hun nieuwe batterij behalve in auto’s ook in consumentenelektronica zoals laptops en gsm’s te introduceren. Het bedrijf zat al samen met elektronicagigant Apple en de elektrische autofabrikant Tesla.

De ontwikkelaars verwachten dat met hun nieuwe batterij de rijafstand van elektrische auto's drie keer groter zal worden en de kostprijs van de batterij 20 procent lager.

In labo-omstandigheden slaagde SolidEnergy er naar eigen zeggen in om dubbel zo veel energie op te slaan in een batterijcel in vergelijking met batterijen van Apple, Samsung en Tesla.

Obstakels

Onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) gespecialiseerd in batterijen voor elektrische wagens bevestigen dat de lithium-batterij van SolidEnergy uitzonderlijk hoge prestaties haalt voor de hoeveelheid opgeslagen energie, maar zien nog obstakels. ‘In labo-omstandigheden goede prestaties halen voor één batterijcel is nog iets anders dan wanneer in een uiteindelijke batterij de verschillende cellen aan elkaar gekoppeld zijn’, zegt Peter Van den Bossche van de onderzoeksgroep MOBI.

‘Autobatterijen met kobalt, zoals die van SolidEnergy, kan je maar 1.000 keer herladen, terwijl voor een elektrische auto de norm op 2.000 herlaadbeurten ligt.'
Onderzoeker VUB
Joeri Van Mierlo

Bovendien gebruikt SolidEnergy kobalt, een zeer dure en schaarse grondstof. ‘Kobalt is op de terugweg in batterijen voor elektrische auto’s’, aldus Noshin Omar, hoofd van het MOBI batterijteam. ‘Enkel Tesla maakt gebruikt van batterijen waarin kobalt zit’. Het Cobalt Development Institute schat de wereldwijde kobalt-reserve op 7,1 miljoen ton.

Aan de VUB erkennen ze dat de batterij van SolidEnergy een uitzonderlijk grote hoeveelheid elektriciteit kan opslaan, maar ze zijn nog niet overtuigd dat dit dé autobatterij van de toekomst wordt. Ze vergeleken verschillende lithium-autobatterijen en kwamen tot de bevinding dat die met kobalt minder lang meegaan. ‘Die kan je maar 1.000 keer herladen, terwijl voor een elektrische auto de norm op 2.000 herlaadbeurten ligt’, zegt Joeri Van Mierlo van de VUB.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud