Duitse industriereus trekt naar de beurs

Maria-Elisabeth Schaeffler (l.) met kanselier Angela Merkel op de autoshow van Frankfurt ©REUTERS

Het Duitse familiebedrijf Schaeffler telt 270.000 werknemers en heeft in een gemiddelde auto zo'n 60 componenten zitten.

De mededeling was even gortdroog als opmerkelijk: de Duitse engineeringgroep Schaeffler wil via een beursintroductie 3,6 miljard euro ophalen en zo de grote schuldenlast verminderen.

Bij het grote publiek is Schaeffler niet bekend, maar toch is het bedrijf alomtegenwoordig. De Britse zakenkrant Financial Times raamt dat een gemiddelde Europese auto 60 kogellagers van het typisch Duitse engineeringbedrijf telt. Schaeffler is ook grootaandeelhouder van Continental. Die bandenfabrikant meegerekend telt Schaeffler liefst 270.000 werknemers. 

De gedurfde overname van Continental in 2007 vormde voor het familiebedrijf bijna de doodsteek. De deal zadelde de groep met een forse schuldenlast op, net op een ogenblik dat de wereldeconomie én de cashflow van Schaeffler Continental in 2008 na de ondergang van Lehman Brothers kopje-onder gingen.

Met Klaus Rosenfeld heeft Schaeffler een externe CEO, maar het kapitaal is tot nog toe volledig in handen van de familie: 'matriarch' Maria-Elisabeth Schaeffler heeft 20 procent en haar zoon Georg 80 procent. Na de beursintroductie moet 25 procent van het kapitaal bij het publiek zitten.

Van de 166 miljoen aandelen die Schaeffler verkoopt, komen er 100 miljoen van de familie. De overige 66 miljoen vloeien voort uit een kapitaalverhoging. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud