Advertentie

Duitsland dwingt VW 2,4 miljoen wagens terug te roepen

Beschermdeksels van TDI-dieselwagens van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda. ©REUTERS

De Duitse overheid draait VW de duimschroeven aan. Het autoconcern moet 2,4 miljoen dieselwagens met sjoemelsoftware terugroepen en aanpassen.

Dat meldde de Duitse krant Bild en werd intussen van overheidswege bevestigd.

VW wou het in Duitsland tot dusver bij een vrijwillige terugbrengactie houden voor klanten die hun wagen liefst wilden laten aanpassen. Maar dat kan voor het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), de dienst wegverkeer die onder het Duitse ministerie van Verkeer valt, niet door de beugel. Alle getroffen dieselauto’s moet de constructeur terughalen en aanpassen, zodat ze minder uitstoten. ‘Wij gelasten de terugroeping’, zei een KBA-woordvoerder.

In totaal gaat het om 2,4 miljoen auto’s die bij onze oosterburen werden verkocht. Duitsland is daarmee een van de zwaarst getroffen landen.

Het VW-concern legde het KBA, dat in Flensburg is gevestigd, begin oktober een plan voor om de problemen met de dieselwagens met sjoemelsoftware op te lossen. VW was daarbij van zins niet alle ‘fopdiesels’ terug te roepen, maar dat op vrijwillige basis te doen, voor bepaalde types en pas vanaf januari 2016. Maar daar kan de Duitse toezichthouder KBA niet mee leven: de dienst ‘zal de terugroeping controleren’, aldus de woordvoerder.

Opvallend is wel dat KBA wil dat VW 2,4 miljoen wagen terughaalt naar de garage, terwijl in september sprake was van 2,8 miljoen getroffen dieselwagens in Duitsland. Het verschil zit hem in het feit dat 400.000 wagens intussen niet meer in Duitsland rondrijden.

Ook Oostenrijk verplicht Volkswagen trouwens om alle dieselauto's met sjoemelsoftware terug te roepen. Minister van Verkeer Alois Stöger (SPÖ) gaf daartoe het bevel. Volgens Wenen, dat verwijst naar cijfers van VW-importeur Porsche Oostenrijk, zijn ongeveer 363.000 voertuigen getroffen. 

De Duitse autobouwer gaf begin september toe de emissiewaarden van dieselauto’s die de voorbije jaren in de Verenigde Staten waren verkocht, te hebben gemanipuleerd. Later zei VW dat de sjoemelsoftware wereldwijd bij 11 miljoen personen- en bedrijfswagens was ingebouwd. Telkens ging het om motoren van het Type EA 189, met cilinderinhouden van 1,2 liter, 1,6 liter en 2 liter. Het schandaal leidde tot wereldwijde verontwaardiging, deed de vorige CEO Martin Winterkorn opstappen en de koers van het aandeel Volkswagen kelderen. De hele affaire zal VW miljarden kosten aan terugroepingsacties, rechtszaken en boetes, en bezorgt VW ook enorme imagoschade.

Matthias Müller, de nieuwe topman van het VW-concern, spreekt vandaag in de Porsche-fabriek van Leipzig zo’n 400 managers toe. Zij krijgen meer informatie over de stand van zaken in het milieuschandaal, de terugroepingsacties die er aan komen en de verscherpte besparingen. De stemming in het grootste Europese autoconcern is vermoedelijk helemaal omgeslagen na jaren van hoeraberichten over de sterke groei.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud