Advertentie

Dumarey aast op Spaanse autofabriek van Nissan

Punch Motive is niet de enig die interesse heeft in de site van Nissan in Barcelona. ©REUTERS

Guido Dumarey heeft met zijn groep Punch Motive een overnameplan ingediend voor de met sluiting bedreigde assemblagefabriek van Nissan in Barcelona. De ondernemer wil er samen met de voormalige CEO van Aston Martin pick-ups produceren met waterstof als brandstof.

Als er grote autofabrieken gesloten worden, is racefanaat Guido Dumarey nooit veraf. De ondernemer die al decennia actief is als toeleverancier aan autofabrikanten bood al op fabrieken van Ford Genk, het Nederlandse NedCar, het Australische Holden en onlangs nog op een onderdelenfabriek van PSA in Frankrijk. Maar een eigen assemblagelijn in handen krijgen, lukte nog niet. Dumarey kan wel uitpakken met de grote versnellingsbakkenfabriek in Straatsburg, die hij bijna een decennium geleden overnam. Met ruim 500 miljoen euro omzet en 1.750 werknemers vormt die de basis van zijn Punch-groep.

De essentie

  • De Punch-groep van de ondernemer Guido Dumarey is een van de kandidaten voor de overname van een autofabriek in Barcelona.
  • Nissan wil de fabriek voor pick-ups eind dit jaar sluiten omdat de capaciteit veel te laag is.
  • Dumarey gelooft in een doorstart door in te zetten op waterstof als brandstof, een technologie die ontwikkeld wordt in het Punch-onderzoekscentrum in Turijn.
  • Het plan, dat getrokken wordt door Andy Palmer, ex-CEO van Aston Martin, mikt op het redden van 2.200 van de 3.000 banen.

Nu richt Dumarey zijn pijlen op Spanje. Punch Motive heeft een voorstel ingediend voor de doorstart van de site van de Japanse autobouwer Nissan in Barcelona. Daar bouwen ruim 3.000 werknemers de pick-up Nissan Navarra en het zustermodel Alaskan van alliantiepartner en aandeelhouder Renault. Al voor de uitbraak van de coronapandemie zat de fabriek met een jaarproductie van amper 55.000 stuks al op minder dan de helft van die in haar gloriejaren. Een jaar geleden besliste Nissan daarom de Europese productie te concentreren in het Britse Sunderland. Eind dit jaar gaat de Spaanse vestiging dicht, tenzij een overnemer gevonden wordt om er een industriële activiteit voort te zetten.

Punch Motive is niet enige kandidaat. 13 bedrijven zouden zich bij de consultant KPMG hebben aangemeld voor Nissan Motors Ibérico. Die bestaat naast de grote assemblagefabriek in de vrijhandelszone van de haven van Barcelona ook uit twee metaalfabrieken buiten de stad. De lokale overheid zou de site graag converteren in een fabriek voor de productie van batterijen voor elektrische wagens, maar bij de concrete voorstellen zou volgens Spaanse media geen enkele batterijfabriek zijn. Wel gaan enkele partijen voor de productie van milieuvriendelijke wagens van het Spaanse QEV en het Zweedse Inzile.

3.000
Werknemers
De Spaanse Nissan-fabriek in Barcelona telt 3.000 werknemers.

Dumarey mikt op het behoud van 2.200 banen met een tijdelijke voortzetting van de bestaande productie van pick-ups en de geleidelijke komst van een nieuw merk. Hij gelooft dat de fabriek weer een toekomst kan hebben door over te schakelen op waterstof als brandstof. 'Geen 'koude' waterstof die gebruikt wordt in een brandstofcel om elektriciteit te maken, maar 'warme' waterstof', legt Dumarey uit. Daarbij wordt waterstof verbrand in een aangepaste dieselmotor. In de plaats van CO2 komt bij de verbranding van waterstof alleen waterdamp vrij. 'In feite is dat dan een zero emission voertuig. Het enige wat verbrand wordt, is smeerolie, maar dat is slechts 1 liter per 30.000 kilometer', zegt Dumarey.

In het verleden heeft BMW een tijd auto's verkocht met een verbrandingsmotor op waterstof, maar de groep splitste die activiteit (Keyou) af om op andere technologie te focussen. Het technologiecentrum van Punch - het voormalige engineeringcentrum van GM in Turijn met meer dan 500 werknemers - zet ook in op die technologie. Waterstof staat sinds kort weer volop in de belangstelling. 'De technologie is niet geschikt voor kleine wagens, maar wel voor scheepvaart of zwaardere voertuigen zoals de pick-ups uit de Spaanse fabriek', zegt Dumarey.

We maken een bedrijfswagen met waterstof als brandstof voor dezelfde prijs en met dezelfde performantie en flexibiliteit om te tanken als een Euro-7-verbrandingsmotor.
Guido Dumarey
CEO en oprichter Punch Motive International

'Ik denk dat het over enkele jaren mogelijk is een bedrijfswagen te maken met waterstof als brandstof voor dezelfde prijs en met dezelfde performantie en flexibiliteit om te tanken als een verbrandingsmotor die aan de Euro-7-norm voldoet. Terwijl waterstof dan emissievrij is, en zelfs helemaal groen als de elektriciteit uit hernieuwbare bronnen komt', zegt Dumarey.

Aston Martin

Guido Dumarey. ©Anthony Dehez/BELGA

Dumarey heeft voor het Spaanse project de hulp ingeroepen van Andy Palmer, de voormalige CEO van Aston Martin die het Britse sportwagenmerk naar de beurs bracht. Maar Palmer is ook een voormalige Nissan-veteraan, die als verantwoordelijke voor bedrijfsvoertuigen de pick-ups van de Spaanse fabriek goed kent. Dumarey is ook believer in pick-ups, die wat tussen personenwagens en bedrijfswagens zitten. 'De beste keuze voor sommige zelfstandigen en mensen die voor hun hobby of vakantie een zware last of een caravan willen trekken', vindt Dumarey.

Enkele jaren geleden slaagde hij erin in Australië politieke steun te krijgen voor de overname van de met sluiting bedreigde pick-upfabriek van het Australische merk Holden. Maar eigenaar GM wou onvoldoende meewerken aan een overdracht van de technologie om een doorstart mogelijk te maken. Ook nu is een akkoord over de technologie cruciaal, geeft Dumarey aan. Al verwacht hij dat autobouwers nu sneller technologie delen omdat iedereen zwaar moet investeren in de omslag naar groenere mobiliteit.

Punch Motive International

Punch Motive Internationali is de bedrijvengroep van Guido Dumarey, actief in de automobielindustrie met ruim 500 miljoen euro omzet en 1.750 werknemers. Het zakenimperium werd opgebouwd met tientallen (mislukte en gelukte) gedurfde overnames van bedrijven in moeilijkheden.

Naast een grote assemblagefabriek in Straatsburg (ruim 1.000 werknemers) en een engineeringcentrum in Turijn (ruim 700 werknemers), beide overgenomen van de autoreus GM, zijn er nog activiteiten in Slovakije, het VK en China.

Dumarey is in ons land vooral bekend van vroegere investeringen via Punch International (Iep Invest), Accentis, Punch Graphix (Xeikon) en Punch Telematix (Trimble), maar al die banden zijn doorgeknipt. Er is ook geen enkele link meer met de Limburgse autotoeleverancier Punch Powertrain. Die sectorgenoot is in Chinese handen en strijdt met Dumarey om de merknaam Punch.


Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud