Dumarey lonkt naar Franse onderdelenfabriek van Ford

©AFP

Punch Powerglide, een autotoeleverancier van de Vlaamse ondernemer Guido Dumarey, toont interesse voor een Franse versnellingsbakfabriek die de autobouwer Ford kwijt wil.

Een vijfkoppig directieteam van het Straatsburgse Punch Powerglide, aangevuld met een advocaat en een financier, bezocht gisteren de fabriek van Ford Aquitaine Industries. Dat meldden de vakbonden van de Franse Ford-fabriek in Blanquefort bij Bordeaux, die 830 werknemers telt.

Beide bedrijven zijn actief in de productie van automatische versnellingsbakken. Met twee grote verschillen. Ford maakt exemplaren voor voorwielaandrijving en Punch voor achterwielaandrijving. En nog belangrijker: Ford wil zijn fabriek kwijt, terwijl Punch Powerglide zich wil versterken in de toelevering aan de autosector.

Guido Dumarey
Guido Dumarey
  • Energieke ondernemer en racefanaat die zich specialiseert in het redden van bedrijven in moeilijkheden.
  • Zorgde voor doorstart van Xeikon en Punch Powertrain, maar ging de mist in met de velgenproducent BBS.
  • Kocht in 2012 de transmissiefabriek van GM in Straatsburg. Die telt nu 1.250 werknemers en mikt op 500 miljoen euro omzet.

Punch Powerglide is het paradepaardje van Guido Dumarey. De West-Vlaamse ondernemer, die vroeger betrokken was bij bedrijven zoals Punch International, Xeikon en Punch Powertrain, nam eind 2012 de Straatsburgse versnellingsbakfabriek van General Motors over. De Amerikaanse fabrikant wou de duizend man grote fabriek dicht, maar Dumarey kon de Amerikanen ervan overtuigen dat hij een doorstart kon maken. Dat lukte, en onder de naam Punch Powerglide groeide het bedrijf opnieuw.

De naam Punch doet al enkele maanden de ronde als mogelijke overnemer van de fabriek in Blanquefort, maar Ford wil zich niet uitspreken over de zaak. Gisteren, toen de vakbonden het bedrijfsbezoek van de Punch-delegatie bekendmaakten, werd de interesse van Punch officieel. De Amerikaanse autobouwer reageerde. ‘We hebben de interesse voor de site vernomen en er zijn gesprekken aan de gang, meer kunnen we daar niet aan toevoegen’, verklaarde een woordvoerder vanuit het Europese Ford-hoofdkantoor in Keulen.

830
In de transmissiefabriek van Ford Blanquefort in Bordeaux werken 830 mensen.

Kan Dumarey het kunstje van Straatsburg in Bordeaux herhalen? Het verhaal lijkt de ondernemer op het lijf geschreven. De cruciale voorwaarde is wel dat Ford een goede deal wil sluiten. Eerder probeerde Dumarey al andere autofabrieken over te nemen - van het Nederlandse Nedcar, Holden in Australië tot de perserij van Ford Genk - maar in geen van die dossiers werd een akkoord gevonden. Bij Punch wou men gisteren geen commentaar kwijt.

In Bordeaux is bij de vakbonden niet veel animo voor een overname door Punch Powerglide of een andere derde partij. De werknemers willen in de eerste plaats deel blijven uitmaken van de Amerikaanse automultinational, die het na veel herstructureringen opnieuw prima doet. Ze eisen dat Ford voldoende productievolume aan de fabriek toekent om 1.000 mensen aan het werk te houden.

De werknemers zijn ook niet vergeten dat een eerdere verkoop van de fabriek op een mislukking uitdraaide en trokken herhaaldelijk de straat op. In Frankrijk krijgen herstructureringen en sociale conflicten steeds veel aandacht van de media en de politiek. Jean-Pierre Floris, een regeringsgezant belast met bedrijfsherstructureringen, komt over twee weken poolshoogte nemen.

©BELGA

Dumarey heeft een belangrijke troefkaart in handen. De Franse president Emmanuel Macron kent het verhaal van de Straatsburgse fabriek goed: als minister van Economie noemde hij het tijdens een bedrijfsbezoek een voorbeeld van de herindustrialisatie van Frankrijk.

Of er nog andere kandidaten zijn, is niet duidelijk. Ford heeft een advieskantoor aangesteld om kandidaat-overnemers te zoeken, maar dat houdt de lippen stijf op elkaar.

Punch is de enige die tot dusver met een grote delegatie de fabriek mocht inspecteren, blijkt uit het verslag van de ondernemingsraad.

Ondertussen werkt Dumarey ook op een ander groot investeringsdossier. Hij bekijkt het Waalse Dour als mogelijke locatie voor de bouw van een grote auto-onderdelenfabriek voor hybridewagens. De investering van 100 miljoen euro moet 500 jobs opleveren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud