Dumarey wil hybride motoren maken in Wallonië

©Anthony Dehez/BELGA

Ondernemer Guido Dumarey wil 100 miljoen euro investeren in hybride autotechnologie. Op de shortlist staan een terrein van 30 hectare in Dour en locaties in Frankrijk en Duitsland.

De West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey overweegt zwaar te investeren in Wallonië. Dumarey, de eigenaar van een grote versnellingsbakkenfabriek in Straatsburg, wil zwaar inzetten op hybride wagens. ‘Over acht jaar zal iedere auto met een verbrandingsmotor ook een elektromotor hebben. Natuurlijk zullen er ook volledig elektrische wagens zijn, maar we denken dat het grootste deel hybride zal zijn’, verwacht Dumarey.

Daarom wil hij investeren in een nieuwe fabriek en ontwikkelingscentrum voor elektrische motoren en invertoren. Zeg maar de elektrische component van de hybride aandrijving. Op de site zou ook een testcircuit komen.

Voor die plannen zoekt Dumarey een site van 30 hectare. In België heeft hij een terrein op het oog in het Henegouwse Dour, op een boogscheut van de Franse grens. Pikant detail, dat is amper tien kilometer van de grote Toyota-fabriek in Valenciennes. De regio herbergt kennis over aandrijfsystemen dankzij onder meer een grote site van Aisin (AW Europe) in Bergen.

Heeft Dumarey al klanten voor de producten die hij wil maken? ‘Je mag ervan uitgaan dat we ons werk grondig voorbereid hebben’, zegt de ondernemer zonder namen te geven.

Maar Dour is niet de enige gegadigde. Dumarey kijkt ook naar locaties in Frankrijk en Duitsland. ‘99 procent van mijn klanten spreekt Duits of Frans’, zegt Dumarey.

Niet in Vlaanderen

Een locatie in Vlaanderen wordt niet meer bekeken, onder meer omdat daar onvoldoende ruimte is. In Limburg is die er nog wel, maar dat ligt niet voor de hand omdat het de thuisbasis is van sectorgenoot Punch Powertrain, een bedrijf dat Dumarey van de ondergang redde, maar dat nu in Chinese handen is.

Net als andere grote investeerders doen heeft Dumarey de lokale overheden gevraagd een pakket met steunmaatregelen samen te stellen om de investering van 100 miljoen euro en de beloofde 500 jobs binnen te halen. Dat kan gaan van investeringssteun tot opleidingssteun. De deadline is 15 december. In Waalse kringen valt te horen dat voor Dour een pakket van om en bij 11,5 miljoen euro in de maak is.

De plannen voor de bouw van een greenfieldsite zijn atypisch voor Dumarey. De ondernemer die ooit verschillende beursgenoteerde Punch-bedrijven bezat, is gespecialiseerd in het opkopen van failliete of zwaar noodlijdende technologiebedrijven. ‘Bedrijven met een hoekje af’, zoals Dumarey het noemt.

De automobielfanaat kocht verschillende bedrijven in de autosector die metalen componenten toeleverden aan de autosector, van aandrijfsystemen tot velgen. Het opkopen en saneren van bedrijven had wisselend succes. Tal van toeleveringsbedrijven kwamen zelf in moeilijkheden toen de automobielsector in crisis zat. Dumarey verloor tijdens de kredietcrisis de controle over de rest van zijn vastgoed- en technologie-imperium. Hij moest opnieuw beginnen.

De risiconemende Dumarey redde een aantal bedrijven waar niemand nog brood in zag. Ze groeiden uit tot succesverhalen. Voorbeelden zijn de digitaledrukpersenbouwer Xeikon en Punch Powertrain. Zijn grootste en succesvolste deal was de overname in 2012 van de Franse versnellingsbakkenfabriek van General Motors met 1.000 werknemers. Die werd omgedoopt tot Punch Powerglide.

De fabriek werd gemoderniseerd en geldt in Frankrijk als een mooi voorbeeld van industriële vernieuwing. Sindsdien probeerde Dumarey nog nieuwe levens te geven aan andere met sluiting bedreigde fabrieken, zoals de perserij van Ford Genk en de Australische autofabrikant Holden. Beide pogingen mislukten, omdat de tegenpartij onvoldoende toegevingen wou doen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect