Eerste trambus op waterstof

Van Hool stelde vandaag de eerste op waterstof aangedreven trambus voor aan de burgemeester van de Franse stad Pau. Die bestelde er acht. ©Photo News

Van Hool stelde zijn eerste trambus op waterstof voor. De busbouwer uit Lier levert er in het najaar acht aan de Franse stad Pau.

In 2017 sloot Van Hool een contract af met Pau voor de levering van acht gelede trambussen van 18 meter lang. Trambussen zijn bussen met het uitzicht van een tram. Van Hool bouwt hybride trambussen die op elektriciteit en diesel rijden, op elektriciteit en gas en met een trolleysysteem - elektriciteitskabels zoals bij een gewone tram.

De acht trambussen die in Pau zullen rondrijden, zijn de eerste ter wereld met waterstoftechnologie als aandrijving. De trambussen rijden hybride elektrisch en op waterstof. Bij dat tweede proces worden waterstof en zuurstof door middel van elektrolyse in de brandstofcel omgezet tot elektriciteit. De enige uitstoot die vrijkomt is waterdamp. Er komen dus geen broeikasgassen of luchtverontreinigende stoffen vrij.

De voertuigen hebben een autonomie van ruim driehonderd kilometer en kunnen in tien minuten tijd tanken. Er is ruimte voor 125 passagiers. Een trambus op waterstof kost circa 50 procent meer dan een hybride trambus diesel-elektrisch. EU-subsidies brengen die prijs naar beneden.

In totaal heeft Van Hool al 306 trambussen gebouwd, die rondrijden in heel Europa. Naast de acht toestellen voor Pau zijn er nog geen trambussen op waterstof besteld.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect