Elektrische auto levert Audi Brussels 500 extra jobs op

©Audi

De komst van de elektrische e-tron-modellen heeft Audi Brussels nu al bijna 500 extra jobs opgeleverd.

Vandaag werken er 3.000 mensen in de Brusselse fabriek, die tien jaar geleden nog ten dode opgeschreven was, omdat Volkswagen er zijn productie stopzette. De extra mensen zijn zowel ingenieurs als arbeiders. ‘Een deel wordt opgeleid voor de assemblage van elektrische auto’s, een ander deel werkt aan de ombouw van de productielijn’, zegt Andreas Cremer, de secretaris-generaal van Audi Brussels.

Woensdag maakte de directie bekend dat de autofabriek in Vorst vanaf 2019 ook de 'e-tron Sportback' bouwen, een kleinere coupéversie van de al toegezegde elektrische SUV 'e-tron'. Zo zit de fabriek, die over ongeveer een jaar de bouw van de stadsauto A1 verliest aan het Spaanse Martorel, opnieuw aan een volledige bezetting van haar capaciteit. En vooral: de fabriek heeft bestaanszekerheid tot minstens 2026. Bovendien zal Vorst beschikken over unieke kennis van elektrische wagens, een van de speerpunten van Audi.

De toekenning kwam er expliciet door de soepele opstelling van de vakbonden en het personeel inzake de arbeidstijden, onder meer om de productieverhoging van de A1 waar te maken. Het tweede volledig elektrische model, een coupéversie van de SUV e-tron die eind april op het autosalon van Sjanghai werd voorgesteld, moet dé uitdager voor de Tesla Model X worden. Het succes van Audi Brussels in vrier vragen. 

1 Welke modellen bouwt Audi Brussels en gaat het bouwen?

Sowieso bouwt de fabriek in Vorst nog tot minstens half 2018 het compacte model A1. Oorspronkelijk was voorzien dat de laatste A1 eind dit jaar van de band zou rollen, maar door zijn succes is de productie met een half jaar verlengd. Er werd ook overeengekomen dat in die periode vijf dagen per week een halfuur per dag extra gewerkt wordt.

Tot halverwege volgend jaar maakt Audi Brussels nog de populaire stadsauto A1. ©AUDI AG

In ruil voor het verlies van de A1 kreeg de fabriek in Vorst de productie van de e-tron, de eerste volledig elektrische auto van Audi. Die productie start in de loop van 2018. Daarvoor wordt de fabriek omgebouwd, omdat de e-tron veel zwaarder en groter is dan de A1 en omdat met onderdelen onder hoogspanning wordt gewerkt. Of en hoe lang er overlap zal zijn in de productie van de A1 en de e-tron wil Andreas Cremer, de secretaris-generaal van Audi Vorst, niet zeggen. ‘Ik kan geen uitspraken doen over wanneer de productie van de A1 stopt en wanneer die van de e-tron begint. Vanaf 2019 komt daar de e-tron Sportback bij.

In maart kondigde Audi-CEO Rupert Stadler nog aan dat het bedrijf van plan is tegen 2020 nog een derde volledig elektrisch model op de markt te brengen. Op de vraag of de fabriek in Vorst ook kans maakt op dit derde model wilde Cremer niet antwoorden. Maar aangezien dat een kleinere auto wordt die op het MEB-platform van VW wordt gebouwd, is de kans klein.

2 Hoe belangrijk is dat tweede model voor Audi Brussels?

‘Dit tweede elektrische model maakt dat we de productiecapaciteit van onze site in Brussel kunnen optimaliseren’, zei Hubert Walt, lid van de directie en verantwoordelijk voor productie en logistiek, gisteren. Voor Audi is de ommezwaai naar elektrische wagens zeer belangrijk.

De Audi e-tron Sportback wordt vanaf 2019 in Brussel gebouwd. ©Audi

Vanaf 2021 wil de autobouwer al zijn nieuwe modellen van een elektrische aandrijving voorzien. Volgens Cremer zal de fabriek ‘over unieke expertise’ beschikken in volledig elektrische wagens. ‘Vanuit andere fabrieken zullen ze komen kijken hoe wij elektrische Audi’s bouwen. Audi Brussels wordt een referentiefabriek voor de groep.’

3 Creëren de elektrische Audi’s extra Brusselse banen?

De voorbije maanden zijn bijna 500 mensen extra aangeworven voor de productie van de e-tron, waardoor het aantal werknemers is gestegen tot bijna 3.000. ‘Het gaat om ingenieurs, specialisten, maar ook arbeiders. Een deel ervan is in opleiding om in 2018 de e-tron te kunnen assembleren’, zegt Cremer. ‘Een ander deel werkt volop aan de ombouw van de productielijn. Dat was zo voorzien in januari 2016, toen de komst van de e-tron werd aangekondigd.’

De Audi e-tron gaat vanaf volgend jaar in de fabriek in Vorst gebouwd worden. ©BELGA

Of en hoeveel werknemers daar nog bijkomen als in 2019 ook de e-tron Sportback wordt gebouwd, kan Cremer niet zeggen. Bij de aankondiging werd de garantie herhaald van jobzekerheid tot 2020 voor de 3.000 mensen die er nu werken, dus ook als de A1 wegvalt.

Aangezien de levensduur van een model zo’n zeven jaar bedraagt, zal de fabriek in Vorst sowieso tot 2025 op volle toeren blijven draaien. ‘Tenminste als de mensen onze auto’s willen’, lacht Cremer. ‘Bovendien weten we nu nog niet hoe de twee modellen zich productietechnisch tot elkaar verhouden. Misschien zijn synergieën tussen beide mogelijk.’ De prognose is dat er van de e-tron alleen al jaarlijks 60.000 stuks van de band zullen rollen.

4 Waarom kiezen de Duitsers voor Vorst voor zo’n prestigeproject?

Bij de toewijzing van de e-tron Sportback verwijst de directie heel expliciet naar de constructieve houding van vakbonden en personeel. ‘We zijn blij dat de onderhandelingen van de voorbije weken en de overeengekomen flexibiliseringsmaatregelen hun vruchten afwerpen.(…) De toewijzing toont aan dat inzet en engagement lonen’, klonk het in een mededeling van de Audi Brussels-directie. Die doelt op de afspraken rond opleiding, productiviteit en kostenbesparingen die in het businessplan stonden, waarmee de fabriek begin 2016 al meedong naar de e-tron (lees hieronder). De voorbije maanden kwam daar nog extra flexibiliteit bij voor extra productie van de A1. ‘Dat de ombouw van de fabriek voor de e-tron op schema zit, heeft ook meegespeeld bij deze nieuwe beslissing.’

In 2006 was het zelfs bijna helemaal over en out voor de fabriek in Vorst. VW was vast van plan de fabriek te sluiten. Door het lobbywerk van toenmalig premier Guy Verhofstadt en Roland D’Ieteren van de gelijknamige autodistributeur kreeg de fabriek een doorstart voor het Audi-merk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud