Elektrische auto's geraken ondanks hype amper verkocht

©ANP

497 Vlamingen hebben dit jaar al een zero-emissie-premie aangevraagd voor de aankoop van een elektrische auto. Ondanks die premie en de hype blijft de e-auto een rariteit.

Met de invoering van de zero-emissiepremie wilde de Vlaamse regering burgers ertoe aanzetten over te schakelen op elektrische auto’s of auto’s op waterstof. Maar de premie van maximaal 5.000 euro heeft geen stormloop op milieuvriendelijkere wagens in gang gezet. Uit cijfers van het Vlaamse Energieagentschap (VEA) blijkt dat sinds de lancering begin dit jaar 497 Vlamingen een premie voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto hebben aangevraagd. Na een piek van bijna 200 aanvragen in januari, toen het Autosalon in Brussel plaatsvond, daalde het aantal aanvragen de voorbije maanden tot minder dan 50 per maand.

De gemiddelde subsidie bedroeg 4.600 euro per elektrische auto. De aanvragen waren goed voor een totaalbedrag van 2,3 miljoen euro, waardoor de premiepot van 5 miljoen euro die de Vlaamse regering voor 2016 vrijmaakte, nog niet voor de helft is opgesoupeerd. Toch kan het bedrag nog stijgen. De kans bestaat dat Vlamingen voor het eind van dit jaar nog snel een premie aanvragen omdat het maximale bedrag en het totale budget de komende jaren stelselmatig zullen dalen.

Vooral kleinere e-auto’s

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) is opgetogen met de cijfers. ‘We zien een duidelijke stijging van elektrische wagens bij particulieren’, zegt hij. ‘Van 2010 tot 2015 werden nooit meer dan 100 elektrische auto’s aan particulieren verkocht. Nu zijn het er in een half jaar tijd bijna 500.’ Het aantal elektrische auto’s op de Belgische wegen stijgt jaar na jaar. In 2015 werden bijna drie keer zoveel elektrische auto’s ingeschreven als twee jaar eerder. De eerste vijf maanden van dit jaar kwamen er bijna 900 elektrische auto’s bij, 68 procent meer dan in dezelfde periode in 2015.

Een elektrische auto kost nog altijd makkelijk 30.000 euro. Dat zou zonder premie voor veel particulieren te duur zijn.
WILLIAM MEERSCHAUT
WOORDVOERDER HYUNDAI BELGIË

Maar in vergelijking met de klassieke diesel- en benzinemodellen stelt de elektrische auto in België nog altijd niet veel voor. Amper 0,35 procent van de auto’s die in België de eerste vijf maanden van dit jaar werden verkocht, heeft een puur elektrische motor. Benzine- en dieselauto’s bezetten nog altijd 96 procent van de markt. Auto’s op waterstof, waarvoor dit jaar nog geen enkele Vlaamse zero-emissiepremie werd aangevraagd, komen zelfs niet in de statistieken voor.

Toch is de elektrische auto niet langer een luxespeelgoed voor rijken die zich een hippe Tesla of een BMW i3 kunnen permitteren. Zo bleken ook de aanvragen voor de Vlaamse premie vooral voor kleinere e-auto’s bedoeld. Die krijgen in het systeem een hogere premie en profiteren dus van de grootste financiële korting. Voor de hoogste klasse met een cataloguswaarde boven 61.000 euro werden maar 22 premieaanvragen ingediend. ‘De vrees dat alle subsidies naar dure Tesla’s zullen gaan, is dus niet gegrond’, klinkt het bij Tommelein.

©Mediafin

Want ondanks de trage opmars van de e-auto in België, springen alsmaar meer autoconstructeurs met betaalbare alternatieven op de elektrische kar. Zo stelde de Zuid-Koreaanse autobouwer Hyundai deze week in Amsterdam de Ioniq voor. Uniek is dat het model verkrijgbaar is met drie verschillende elektrische aandrijflijnen: volledig elektrisch, hybride (een combinatie van een klassieke verbrandingsmotor en een elektrische motor) en plug-inhybride (een hybride die kan opgeladen worden aan een laadpaal of stopcontact). Hyundai belooft dat de Ioniq ‘zeker goedkoper’ zal zijn dan zijn grote voorbeeld: de populaire Toyota Prius, die in België als hybride minstens 30.310 euro kost.

‘De zero-emissiepremie is echt wel levensnoodzakelijk voor de elektrische auto’, zegt William Meerschaut, woordvoerder van Hyundai België. ‘Een elektrische auto kost nog altijd makkelijk 30.000 à 35.000 euro. Zonder premie zou dat voor veel particulieren te duur zijn.’ Hyundai hoopt dit jaar vanaf de verkoopstart in september nog 300 elektrische of hybride Ioniqs te verkopen in België. Dat is een ambitieus doel: zelfs van de populairste e-auto van het moment, de Nissan Leaf, zijn in België de eerste vijf maanden van het jaar amper 294 stuks verkocht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect