Elektrische luxedochter Volvo wil naar de beurs

De 2 is nu het belangrijkste model van Polestar. ©REUTERS

'Het is nog niet bepaald wanneer, maar ik zeg zeker geen nee tegen een beursgang, via een nieuwe notering of een blancochequebedrijf', zegt Polestar-CEO Thomas Ingenlath.

Ingenlath deed zijn uitspraken bij de aankondiging van de komst van een nieuw model voor de Tesla-rivaal Polestar. Het dochterbedrijf van Volvo en Geely gaat vanaf 2023 een derde model - een SUV - bouwen in de Amerikaanse Volvo-fabriek. Daarmee omzeilt het de hoge importtarieven die het nu moet betalen op de in China geproduceerde '2'.

Polestar aast al een tijdje op een beursgang, al dan niet via een blancochequebedrijf (spac). Ingenlath rekent op een waardering van minstens 10 miljard dollar. Volgens het persbureau Bloomberg moet de operatie nog dit jaar worden afgerond. De beursgang zou kort volgen op de kapitaalverhoging van 550 miljoen dollar die Polestar in april onder Chinese aandeelhouders hield. Het extra geld kan het merk goed gebruiken om de snel groeiende concurrentie van vooral de Duitse autoconcerns BMW, VW en Mercedes-moeder Daimler te kunnen bijbenen.

De Polestar 1, een hybride sportwagen van ruim 157.000 euro. ©REUTERS

Polestar werd in 2017 gelanceerd als de sportieve elektrische luxedochter van Volvo. Het eerste model, de Polestar 1, is een hybride sportwagen en heeft met zijn vanafprijs van 157.000 euro geen grote verkoopvolumes op het oog. De later geïntroduceerde volledig elektrische '2' is met een startprijs van 45.000 euro al een iets groter verkoopsucces. Vorig jaar werden er in ons land 344 van verkocht, een aantal dat het merk dit jaar al in de eerste vijf maanden haalde.

Volvo

Hoewel Polestar al sinds 2017 bestaat, heeft het tot nu toe nog nooit financiële resultaten gepubliceerd. Als het merk daadwerkelijk dit jaar naar de beurs gaat, steekt het zijn moederbedrijf Volvo voorbij. Dat staat al jaren in de startblokken voor een beursnotering, maar ziet die altijd op het laatste moment uitgesteld worden.

In februari was er nog eens een streep door de rekening toen bleek dat een gemeenschappelijke beursgang van Volvo en moederbedrijf Geely niet de verhoopte waardering van 30 miljard dollar (25 miljard euro) zou opleveren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud