Advertentie

EU beticht Duitse autobouwers van uitstootafspraken

EU-commissaris Margrethe Vestager. ©AFP

BMW, Daimler en Volkswagen riskeren een forse boete. BMW zet alvast een provisie van 1 miljard euro opzij.

De Europese Commissie kapittelt vrijdag BMW, Mercedes Benz-moeder Daimler en Volkswagen (de groep boven onder meer VW, Audi en Porsche). De Duitse automakers hebben zich schuldig gemaakt aan onderlinge afspraken over uitstoottechnologie, concludeert Brussel na een half jaar diepgaand onderzoek. Dat volgde op inspecties uitgevoerd in oktober 2017. Het gaat wel nog maar om voorlopige conclusies.

BMW, Daimler en Volkswagen hebben volgens de EU in de periode 2006 tot en met 2014 beloofd elkaar niet te beconcurreren met de ontwikkeling en de introductie van technologie voor het verminderen van de uitstoot van diesel- en benzinewagens.

1
miljard
BMW maakte vrijdagavond bekend dat het alvast een provisie van 1 miljard euro opzij zet om een eventuele boete op te vangen.

Volgens eurocommissaris Margrethe Vestager, bevoegd voor Mededinging, waren consumenten daarvan mogelijk de dupe, omdat zij niet konden kiezen voor minder vervuilende voertuigen, terwijl daarvoor wel de techniek bestond. 

'Bedrijven kunnen op vele manieren samenwerken om de kwaliteit van hun producten te verbeteren. Maar de EU-mededingingsregels laten hen niet toe samen te spannen om exact het tegenovergestelde te doen: hun producten niet te verbeteren en niet te concurreren op kwaliteit. We zijn bezorgd dat dat in dit geval gebeurd is', citeert een persbericht van de Europese Commissie Vestager. 

Boete tot tiende van de omzet

Concreet viseert de EU het systeem om de uitstoot van NOx of stikstofoxide door dieselwagens terug te dringen, beter bekend als AdBlue. Volgens de Commissie coördineerden de autobouwers hun AdBlue-strategie om het verbruik van het product te beperken. Bij benzinewagens gaat het om de zogenaamde Otto-partikelfilters waarvan de invoering volgens de aanklacht op zijn minst werd vertraagd.

Over een eventuele strafmaat is nog niets bekend, maar die kan oplopen tot 10 procent van de omzet. BMW maakte vrijdagavond bekend dat het alvast een provisie van 1 miljard euro opzij zet om een eventuele boete op te vangen.

Daimler ontsnapt daar mogelijk aan of krijgt een kleinere boete omdat het de zaak aan het licht bracht. De Commissie geeft de automakers nu de kans met hun kant van het verhaal te komen. Dat kan er nog toe leiden dat de EU het dossier laat vallen.

Het onderzoek gaat enkel over vermoedelijke inbreuken op de concurrentieregels, niet over inbreuken op milieuwetgeving. Het staat ook los van andere onderzoeken door autoriteiten, onder meer naar het gebruik van sjoemelsoftware om emissietesten te manipuleren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud