Europees akkoord over strengere uitstootnormen

De doelstellingen van 37,5 en 31 procent zijn ambitieuzer dan de voorstellen die de Europese Commissie oorspronkelijk op tafel had gelegd. ©REUTERS

Onderhandelaars van het Europees Parlement bereikten maandagavond een akkoord met de lidstaten over de aanscherping van de uitstootnormen voor nieuwe auto's.

‘Weer een akkoord!! Deze keer over CO2 van auto's. We bereikten een compromis om de uitstoot van auto's (met 37,5 procent) en van bestelwagens (met 31 procent) te verminderen tegen 2030. Met deze ambitieuze doelstellingen toont Europa eens te meer hoe het klimaatakkoord van Parijs in daden wordt omgezet’, tweette de Europese Commissaris voor Energie en Klimaatactie Miguel Arias Canete maandag.

De doelstellingen van 37,5 en 31 procent zijn ambitieuzer dan de voorstellen die de Europese Commissie oorspronkelijk op tafel legde. De Commissie wou de uitstoot van beide categorieën voertuigen met 30 procent verminderen.

De lidstaten hadden een reductie met respectievelijk 35 en 30 procent op het oog, maar moesten die doelstellingen onder druk van het parlement nog iets naar boven bijstellen. Het parlement ijverde voor reducties met 40 procent voor zowel auto's als bestelwagens.

De afgesproken doelstellingen vertrekken van de norm die de autobouwers in 2021 moeten halen. Tegen dan moet de gemiddelde uitstoot ingeperkt worden tot 95 gram CO2 per kilometer.

Onrealistisch

Het VDA, de brancheorganisatie van de Duitse automobielindustrie, reageerde al misnoegd. Volgens haar zijn de doelstellingen tegen 2030 restrictief en onrealistisch. 'Deze regulering vraagt te veel en promoot te weinig', klinkt het. Nergens ter wereld zijn er even strenge CO2-doelstellingen, zegt het VDA. Dat tast de internationale concurrentiepositie van de Europese auto-industrie aan en brengt jobs in gevaar, waarschuwt de organisatie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n