Familie Cardoen verkoopt autosupermarkt aan durffonds

Karel Cardoen (midden) verkoopt een meerderheidsparticipatie van zijn autosupermarktketen aan het investeringsfonds van Floris Vansina (links) en Gert Van Huffel. ©Wim Kempenaers

'Ik zou liever hebben dat mijn kinderen het bedrijf verder zetten, maar ze hebben die ambitie niet. Jammer, maar hun geluk is belangrijker.' Het Vlaamse durfkapitaalfonds Kebek wordt de nieuwe hoofdaandeelhouder.

Floris Vansina en Gert Van Huffel moeten duidelijk nog wennen aan de onorthodoxe stijl van Karel Cardoen, de CEO van de gelijknamige autosupermarkt. Zijn gelijkvloerse bureau is Spartaans ingericht met een uitzicht op de grote toonzaal van Cardoen aan de Boomsesteenweg in Wilrijk. Wanneer de twee koffie vragen, zien ze Cardoen op zijn step door de winkel rijden en met twee plastieken bekertjes terugkeren. ‘Ik help je graag’, staat op de rode badge die aan zijn hemd bengelt.

Ik zou ook liever hebben dat het bedrijf in de familie blijft. Maar mijn kinderen wilden niet.
KAREL CARDOEN
ZAAKVOERDER CARDOEN

Kebek, het jonge investeringsfonds van Vansina en Van Huffel, neemt twee derde van de handelsactiviteiten van Cardoen over. Beide partijen verwachten in december de deal af te ronden. Karel Cardoen houdt een derde van de aandelen in handen en blijft aan als CEO. Kebek wil vijf à zeven jaar in de autosupermarkt blijven. Zolang wil ook Cardoen nog aan boord blijven. De prijs die Kebek betaalt, wordt niet bekendgemaakt, ondanks de vele borden met het opschrift ‘de laagste prijzen’ die in de toonzaal hangen. ‘Dat het bedrijf in Vlaamse handen blijft, vind ik belangrijk’, zegt de autohandelaar tevreden.

Toch verkoopt Karel Cardoen (64), zoon van stichter Albert, zijn familiebedrijf met spijt in het hart. ‘Wat komt er na mij? Die vraag stel ik mij al jaren’, zegt de nuchtere bedrijfsleider. ‘Ik heb vier kinderen, van wie drie in de zaak werken. Ik zou ook liever hebben dat het bedrijf in de familie blijft. Maar het geluk van mijn kinderen is belangrijker. Ik heb veel met hen gepraat. Zij hebben andere ambities. Ze zagen hoeveel lange dagen en stress ik had, en willen een andere balans tussen werk en vrije tijd. Ik begrijp dat, en apprecieer dat zelfs.’

Het familiebedrijf met het ouderwetse gele logo is sinds zijn ontstaan in 1949 uitgegroeid tot een bekend merk in België. Cardoen verkoopt elk jaar met kortingen rond 25 procent 7.000 nieuwe en ‘jong gebruikte’ auto’s. Het haalt die wagens zelf uit de overtollige voorraden van buitenlandse autoproducenten, importeurs en dealers. Op die manier spreekt het klanten aan die weinig belang hechten aan merken en opties.

Colruyt van de garages

Kebek, dat voortspruit uit KBC Private Equity, investeert vooral in winstgevende Belgische, middelgrote (familie)bedrijven met groeipotentieel. Cardoen voldoet volgens Kebek aan dat profiel. Het realiseerde vorig jaar een omzet van 95 miljoen euro, 20 miljoen euro meer dan twee jaar voordien. ‘Cardoen bekleedt een unieke positie in de automobielsector, waar veel concurrentie heerst’, vindt Gert Van Huffel van Kebek. ‘Het is een gerespecteerde nichespeler die succes heeft door de laagste prijzen, een breed gamma aan automerken en bijkomende diensten, zoals onderhoudscontracten en financiering.’ Cardoen is eigenlijk de Colruyt onder de autogarages. ‘De sterkte van het concept is de eenvoud, en dat zal zo blijven’, zegt Karel Cardoen.

Opgericht in 1949 door Albert Cardoen, de vader van Karel Cardoen

Hoofdzetel in Wilrijk, elf autosupermarkten in België.

Hoofdactiviteit: verkoop van (bijna) nieuwe auto’s met grote kortingen door de inkoop van overtollige voorraden van buitenlandse producenten, importeurs en dealers.

Daarnaast handelt Cardoen in auto’s met bedrijven in het buitenland (trading).

  • Aantal werknemers: 92.
  • Jaarverkoop: 7.000 auto’s.
  • Omzet (2014): 95 miljoen euro.
  • Ebitda: 3 miljoen euro.
  • Nettowinst: 1,8 miljoen euro.

Kebek ziet nog heel wat potentieel voor Cardoen. ‘Veel familiebedrijven stootten op een plafond’, stelt Floris Vansina van Kebek vast. ‘Op een bepaald moment kunnen ze moeilijk alles zelf in de hand houden. Als er meer groei is, moeten ze ook meer investeren. Dat willen ze niet altijd.’ Kebek mikt op een ‘rendabele groei’, en daar moet Karel Cardoen zelf voor zorgen. ‘Ik heb jarenlang de groei geremd. Hoe meer groei, hoe groter de firma en hoe moeilijker we die konden verkopen.’

Cardoen wil in eerste instantie in België vooruitgaan. 80 procent van zijn omzet haalt Cardoen vandaag uit de elf Belgische autosupermarkten die het zelf of via franchise uitbaat. De komende jaren plant het vier extra vestigingen, waarvan de eerste in Kortrijk begin 2016 de deuren opent. Nadien wil Cardoen het buitenland aanpakken. ‘In Nederland zijn auto’s duurder en rijden de mensen met kleinere auto’s die wij niet verkopen omdat ze niet veel opbrengen’, legt Karel Cardoen uit. ‘In Duitsland en Luxemburg willen consumenten dan weer sterkere motoren en meer opties. Maar in Frankrijk liggen wel mogelijkheden. De Fransen hebben hetzelfde aankoopprofiel als de Belgen: ze zoeken vaak eenvoudige auto’s met weinig opties. Bovendien zijn er nog niet veel dealers van niet-Franse automerken. Daarom willen we in Noord-Frankrijk onze eerste buitenlandse vestiging openen. Dan starten we meteen ook een website voor heel Frankrijk op.’

Kebek is een Belgische investeringsgroep die twee risicokapitaalfondsen beheert.

Kebek 1 (2012) telt acht participaties, waaronder de restaurantketen Lunch Garden. Het komt voort uit KBC Private Equity.

Cardoen is de eerste investering van Kebek 2, dat in juni 2015 werd opgericht. Het fonds mikt op een kapitaal van 50 miljoen euro, waarvan het al de helft binnenhaalde bij 15 investeerders.

De vier vennoten werkten eerder bij KBC Private Equity.

Cardoen wil zich omvormen tot een webwinkel met fysieke winkels. ‘Twee jaar geleden vonden we een nieuwe formule uit’, zegt Karel Cardoen. ‘Consumenten kunnen tijdens de week op internet voor 100 euro extra een optie nemen op een wagen. Cardoen stuurt die dan naar de garage van hun voorkeur, zodat ze daar de auto kunnen afhalen en een weekje uittesten. De 100 euro krijgen ze sowieso terug, of ze die auto kopen of niet. Die formule zorgt intussen voor evenveel verkoop als onze grootste winkel hier in Antwerpen.’ Daarnaast lanceert Cardoen binnenkort een project rond personal lease. Particulieren krijgen voor een maandelijkse vergoeding een auto met onderhoudsdiensten.

Geen kleurrijke auto’s

Toch lijkt Cardoen in tijden van elektrische, hybride en zelfrijdende auto’s een nogal ouderwets bedrijf. ‘Onze klanten zijn geen early adaptors’, bevestigt Karel Cardoen. ‘Ze zijn eerder volgers dan voorlopers. De zelfrijdende auto is leuk, maar vandaag denkt geen particulier eraan om zo’n auto te kopen. Als mensen morgen met een automatische versnelling willen rijden, dan halen we hier snel auto’s met automaten in huis. Aangezien 70 procent van de mensen een witte, grijze of zwarte auto wil, kopen wij geen kleurrijke auto’s meer, behalve voor de Fiat 500. Wij volgen de klant.’

Karel Cardoen is naar eigen zeggen zelf een typische Cardoenklant. ‘Ik ben geen autoliefhebber, mijn vader was dat ook niet. Wij rijden allemaal met auto’s die niet verkocht raken. Nu rijd ik wel met een Mercedes, maar ik heb nog nooit met zo’n chique auto gereden.’ Hebben zijn nieuwe investeerders zelf al een auto bij Cardoen gekocht? Karel Cardoen giert het uit: ‘Ik heb toch gezegd dat wij auto’s verkopen aan gewone mensen! Zij zijn ons doelpubliek niet.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud