Ferrari schippert tussen exclusiviteit en hogere volumes

©EPA

Het Italiaanse race-icoon maakt zich op voor een productieverhoging van 7.000 naar 10.000 stuks per jaar. Sommigen betwijfelen of het bedrijf zijn exclusieve karakter zo kan bewaren.

Een Ferrari bestellen betekent naast het schrijven van een cheque met minstens 6 cijfers ook lang wachten. Autoliefhebbers die graag een bolide met paardenembleem in de garage hebben staan moeten traditioneel vele maanden wachten op hun speeltje. In vele landen was de wachttijd meer dan een jaar.

Die lange wachtlijsten hielpen om het Italiaanse merk exclusief te maken. Voor een gemiddeld exemplaar betaal je al snel 200.000 euro, maar voor de meest exclusieve gelimiteerde edities kon het bedrijf uit Maranello nabij Modena de prijzen opdrijven tot meer dan 1 miljoen euro.

10.000
Ferrari wil zijn productieplafond optrekken van 7.000 tot 10.000 wagens per jaar.

De hoge prijzen zijn het resultaat van een jarenlang volgehouden strategie van volumebeperkingen. De voorbije twee decennia waakte topman Luca di Montezemolo erover dat de productie niet al te snel steeg.

Sergio Marchionne, de CEO van Ferrari-eigenaar Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ziet dat echter anders. Marchionne wil de verkoop de komende jaren opdrijven van 7.000 naar 10.000 exemplaren, in de hoop zo de waarde van het bedrijf te kunnen verhogen. Hij wil Ferrari naar de beurs brengen en een hogere waardering levert meer geld op voor FCA. Di Montezemolo weigerde dat, maar Marchionne’s wil is wet. Di Montezemolo moest in september opstappen. Dat Ferrari in de Formule 1 dit seizoen een tweederangsrol speelde, verzwakte zijn positie.

Voor di Montezemolo waren de productiebeperkingen heilig. De voormalige medewerker van oprichter Enzo Ferrari besliste na een recordverkoop van 7.318 stuks in 2012 dat er vanaf 2013 maximaal 7.000 Ferrari’s per jaar gebouwd mochten worden.

364 miljoen
Ferrari maakte vorig jaar 364 miljoen operationele winst op een omzet van 2,3 miljard euro.

Volgens di Montezemolo is de plafonnering nodig om het exclusieve karakter te bewaren. Dat betekent echter niet dat er een plafond op de winst zit. Lange wachtrijen van hebberige kopers maken dat het merk nauwelijks kortingen moet geven. In tegendeel: kopers bestellen royaal bij uit de peperdure optielijst om sneller aan een Ferrari te geraken.

Daarnaast haalt Ferrari jaarlijks tientallen miljoenen euro’s winst uit licentievergoedingen voor allerlei producten met het Ferrari-logo, van petjes en parfum tot laptops en het Ferrari World pretpark in Abu Dhabi.

Marchionne gelooft niet dat die productiebeperking nodig is. Hij ziet genoeg nieuwe rijken in groeilanden die een Ferrari willen kopen. De expansie van Ferrari naar nieuwe landen zal volgens hem niet tot een verlies aan exclusiviteit leiden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud